Gå direkt till textinnehållet

Bredd och uppdrag i fokus på public service-hearing

Public services uppdrag och förhållande till de kommersiella medierna var återkommande ämnen när Riksdagens kulturutskott i dag höll en utfrågning om framtiden för public service.

En rad mediechefer, från de tre public service-VDarna (som höll var sitt anförande) till TV4s Casten Almqvist och Expressens Thomas Mattsson var på plats i Förstakammarsalen.

Kulturjournalisten Andreas Ekström inledde hearingen med att konstatera att "Dagens dikt" aldrig kommer att produceras av kommersiella mediebolag. Han ifrågasatte skarpt kravet från sju mediechefer i gårdagens debattartikel om att public services uppdrag bör begränsas till att ha en tydlig koppling till utsändningar i FM-nät och marknät.

– Distributionssättet är ett fullständigt irrelevant sätt att definiera public service, menade Ekström, som också slog fast att det breda innehållet inte skapar public services legitimitet, och efterlyste ett "antipopulistiskt" politiskt ledarskap i public service-frågan.

Professorn i journalistik Jesper Strömbäck lyfte att – det välbeforskade – public service påverkar kommersiella medier mot mer nyhets- och samhällsjournalistik. Det sker både för att kommersiella medier i länder med starka public service-bolag vill kunna uppfattas som seriösa, och för att de vill locka över tittare/lyssnare från public service.

Strömbäck tryckte också på att ju svagare kommersiella nyhetsmedier och ju mer fragmenterad nyhetskonsumtion, desto viktigare blir public service.

Tidigare TV4-VDn Jan Scherman ville skapa fler nyanser än svartvitt i public service-debatten. Han menade att SVT måste släppa racet om att vara största TV-kanal, men också att public service-kanalerna självklart måste få finnas på alla plattformar där människor finns.

Scherman varnade också den sittande public service-utredningen för att inte komma fram till några skarpa förslag.

– Om den gör nästan ingenting – det håller inte! Då riskeras public service.

Han riktade sig till kulturpolitikerna och bad dem peka ut tydligare fokusområden för public services uppdrag i framtiden.

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt