Gå direkt till textinnehållet

Mediechefer kräver stopp för public service

Sju mediechefer kräver nu att regeringen sätter gränser för public service utveckling av online-verksamheten. ”Det är ohållbart att public service-bolagen ska få konkurrera hur de vill”, skriver VDarna i ett debattinlägg i Svenska Dagbladet.

VDarna för Mittmedia, Bonnier, Schibsted Sverige, MTG Sverige, Bauer Media, Aller Media och Tidningsutgivarna kräver nu i en skrivelse till regeringen att public service expansion på nätet begränsas och lämnar en rad förslag angående den inriktning som de anser att det fortsatta utredningsarbetet om public service bör ha.

”Det är ohållbart att public service-bolagen ska få konkurrera hur de vill. Om så sker riskerar privata medieföretag att konkurreras ut och i förlängningen kan vi få en situation där offentligt finansierade bolag helt dominerar medielandskapet, i nära växelspel med de globala jättarna. Det skulle slå hårt mot mångfalden av röster i svensk journalistik”, skriver mediecheferna i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

De anser att verksamheten och finansieringen ska prövas utifrån EUs statsstödsregler.

Annons Annons

Bland förslagen som överlämnas till regeringen, och som mediecheferna anser bör ligga till grund för public service-kommitténs arbete finns:

• All verksamhet måste ha en tydlig koppling till public service-bolagens kärnverksamhet – det vill säga bolagens utsändningar i FM-nät och marknät.

• I det fall kommittén finner att ett eller flera allmännyttiga behov bäst tillgodoses av andra än offentligt styrda mediebolag, bör den vara fri att föreslå uppdrag och stödformer för dessa.

• Förutom en oberoende granskning av verksamheten bör Konkurrensverket få ett tydligt uppdrag att ur ett konkurrensperspektiv granska de affärsmässiga åtgärder som de offentligt finansierade medierna vidtar.

• Public service-bolagens verksamhet på sociala plattformar: Facebook och YouTube kan bygga trafik och intäkter på licensfinansierat innehåll – ett innehåll som inte är tillgängligt för svenska fristående mediebolag. Ett annat närmast övertydligt exempel på en märklig användning av licenspengar är när SVT nyligen köpte Facebook-annonsering specifikt riktad mot Sportbladets följare. Det vore orimligt att neka public service-bolagen tillgång till de här plattformarna, men lika orimlig är dagens ordning där de kan agera helt obehindrat på ett sätt som gynnar internationella teknikjättar på svenska mediers bekostnad.

Fler avsnitt
Fler videos