Gå direkt till textinnehållet

Bonniers nischtitlar samlar alla webbredaktörer centralt

Bonnier News tio nischade branschtitlar ska samla alla webbredaktörer i en central desk. Hos facket finns en oro för att redan tajt bemannade redaktioner ska tunnas ut ytterligare. 

Det pågår just nu förhandlingar på Bonnier News nischade branschtitlar, som ger ut tidningar som Dagens Media, Resumé, Dagens Medicin och Dagens Samhälle. Målet är att samla alla webbredaktörer i en gemensam central desk, som ska ansvara för alla publiceringar.

– Vi behöver locka fler nya prenumeranter, och tror stenhårt på att göra det genom att visa upp journalistiken. Då blir digital paketering och kunskap kring när och hur vi publicerar på sajterna extremt viktigt, säger Christina Kennedy, redaktionell chef för branschtitlarna.

Omorganisationen är kulmen av ett arbete som pågått under de senaste åren, där alla tidningar har fått nya sajter och den digitala publiceringen har prioriterats upp. Upplägget med en central desk är inspirerat av hur Dagens industri, som lyder under samma ledning som branschtitlarna, har jobbat under en längre tid. 

Annons Annons

– Vi ser att det finns ytterligare en växel vi kan lägga i, säger Cecilia Schramm, redaktionell utvecklingschef, Bonnier News Business Sverige.
Förhoppningen är också att det ska bli lättare att anställa webbredaktörer. 

– Det är en svårrekryterad kompetens. Vi vill stärka den internt hos oss och vi tror det är en grupp som vi behöver satsa på, säger Christina Kennedy.

Ingen kommer att sägas upp som ett resultat av omorganisationen, utan det är en omförflyttning av tjänster. Sex tjänster som i nuläget ligger utspridda på de olika redaktionerna kommer att samlas centralt. Dessutom ska en deskchef och en person som arbetar med visuellt berättande flyttas från andra delar av verksamheten. Sajterna kommer att delas upp mellan redaktörerna. 

Förhandlingar kring omorganisationen pågår nu mellan arbetsgivaren och facket. Madeleine Nilsson är fackklubbsordförande för branschtitlarna och lyfter ett varningens finger. 

– Vi har en del farhågor och ser en del risker, vilket vi kommunicerat till arbetsgivaren, säger hon. 

Madeleine Nilsson vill inte gå in på detaljer kring vilka frågor de har lyft med arbetsgivaren, då de lyder under förhandlingssekretess. Men säger att det finns en oro för att det blir färre som gör samma jobb som tidigare.

– Det blir ju färre huvuden på redaktionerna, och då är frågan hur man kan upprätthålla samma kvalitet på bevakningen som tidigare, säger hon. 

Christina Kennedy säger att hon tror att omorganisationen ska frigöra resurser på redaktionerna. 

– Det finns alltid en risk när man ändrar på arbetssätten, men vi tror att det här sättet att jobba ska gynna redaktionerna, då de kan fokusera mer på innehållet. En utmaning i dag är att alla gör allt, vilket kan leda till en splittrad arbetsvardag. 

Det är många olika branscher som de tio sajterna som BBM ger ut bevakar. Finns det inte en risk att man tappar sakkunskap när det ska vara en redaktör som sitter centralt som gör ut sajten?

– Jag tror att den risken är liten för vi är ju samma människor som ska jobba med det här som tidigare. Eftersom redaktörerna fortsätter att ansvara för vissa sajter så kommer de fortsatt att ha full koll på deras bevakningsområden, säger Christina Kennedy. 

I augusti gjordes en liknande förändring kring arbetet med papperstidningen. Det finns i dagsläget inga planer på att göra liknande omorganisationer för andra delar av den redaktionella personalen, uppger Christina Kennedy.

Fler avsnitt
Fler videos