Gå direkt till textinnehållet

Bonniers digitala desk har startat – trots fackets protester

I tisdags var det premiär för Bonnier News Business nya gemensamma desk för digitala publiceringar. – Nu kan vi bli ännu bättre på att optimera och förpacka visuellt, säger Anders Carlén, deskchef på Bonnier Business Media.

Bonnier News Business Sverige har tio branschtitlar under sitt paraply: Dagens Medicin, Aktuell Hållbarhet, Fastighetsnytt, Resumé, Byggindustrin, Privata Affärer, Dagens Media, Market, Dagens Samhälle och Dagligvarunytt.

Journalisten har tidigare rapporterat om att förhandlingarna om införandet av gemensam webbdesk slutade i oenighet och att det från fackets sida fanns farhågor att det skulle innebära att antalet tjänster på vissa redaktioner minskar när resurserna flyttas till den centrala desken.

Sedan tidigare har man infört en gemensam printdesk, och under våren fick Anders Carlén i uppdrag att titta på hur webbredaktörerna jobbar.

Annons Annons

– Tidigare har vi haft en webbredaktör per redaktion. Uppgifterna har varierat lite mellan titlarna, lite beroende på vad som ”suttit i väggarna”. Jag insåg att vi behöver jobba lite mer likartat med våra publiceringar. Jag såg ett värde i att man sitter samlat när man jobbar med det. Det var grundidén – att kunna jobba mer fokuserat och mer koncentrerat med publiceringar.

Vad hoppas ni på för effekt av att ha gemensam desk?
– De är redan ett duktigt gäng, men nu kan vi bli ännu bättre på att optimera och förpacka det visuellt. Vi hoppas på fler konverteringar och mer läsning så klart. Även om ämnena är unika för branschtidningarna så är det ju människor vi skriver för. Hittar vi något på en titel så kan vi föra det vidare till nästa titel, saker som är intressant att läsa, olika vinklar och så vidare. Det ger oss en chans att prata mer om digitala publiceringar.

Hur ser arbetsgången ut?
– Rent fysiskt sitter vi i mitten och har alla redaktioner runt oss. De jobbar med innehållet och journalistiken. När det kommer till oss handlar det om att vi ska förpacka och optimera, koppla det till rätt nyhetsbrev, tider för publiceringar. Om man vill förenkla så är redaktionerna journalistik och vi är distribution, vi ska få ut allt bra som de gör. Men det är fortfarande chefredaktörerna som fattar alla publicistiska beslut och planering.

I princip alla som tidigare jobbade som webbredaktör på en titel har plockats till den gemensamma desken.

– Några har kanske haft en mer skrivande roll och tyckt om att fördela, medan det här blir mer en fokuserat digital roll. I de fallen har vi kunnat flytta om lite. Men nästan alla kommer från de titlar de jobbat med. En tjänst kopplat till Privata affärer har vi tagit in från Dagens Industri.

Printdesken och den digitala desken är fristående från varandra.

– Det hänger mycket ihop med att man har olika printutgivning – några gör veckotidning, några gör månadstidning. Men vi sitter bara några skrivbord ifrån varandra.

Enligt Anders Carlén verkar förändringen falla i god jord för berörd personal.

– Det är ju vår första vecka, vi startade i tisdags. Men det har inte varit stora protester i samband med förändringen. Som alltid när det är något nytt är det många frågor, vilket är helt naturligt. Det mesta har vi kunnat svara på, det vi inte har kunnat svara på är sådant vi behöver jobba med nu när vi har dragit i gång. Men det är ett kompetent gäng som är taggade.

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Fler avsnitt
Fler videos