Gå direkt till textinnehållet

Analytikern om premium-sporten: ”A- rättigheterna är hårdast inlåsta och där går intresset ner över tid”

Betalningsvilkan för sportabonnemang fortsätter att öka hos svenskarna, visar siffror från analysföretaget Mediavisions analytiker  Adrian Grande. Men det finns orosmoln för strömningsjättarna eftersom de allra dyraste A-rättigheterna tappar i intresse.

Journalisten har i flera artiklar rapporterat hur sporträttigheterna blivit allt viktigare för att locka betalande användare, vilket gjort att nya aktörer som lokaltidningshusen valt att satsa tungt på sport. 

Analysföretaget Mediavision senaste siffror visar att allt fler svenskar (15–74-år) betalar för sport, allra flest för fotboll. Vilket betyder att den generella betalningsviljan för sport fortsätter att gå upp: 2020 betalade 19 procent av alla 15-74 åringar för någon typ av sportabonnemang och 2022 ligger det på 23 procent.

Enligt Adrian Grande, analytiker på Mediavision, kan man se ett par trender samtidigt. Intresset för att titta på de största så kallade ”A-rättigheterna” (Allsvenskan, Premier League, SHL, Champions League) minskar över tid, medan det generella intresset att titta på sport alltså ökar.

Annons Annons

– A- rättigheterna är hårdast inlåsta och där går intresset ner över tid. Vad ökningen i stort beror på kan man bara spekulera i, men det är fler aktörer som kommit in på marknaden som visar mindre sporter så det är lätt att tro att det har att göra med det, säger Adrian Grande (bilden) till Journalisten.

När är taket nått för vad man vill betala för livesport? Redan idag tar vissa tjänster upp mot 500 kr per månad för ett premiuminlogg? 

– Det är något vi också funderar på men jag tror inte det finns ett definitivt svar på det. Det jag tycker vi kan se är ändå att i och med att det kommer fler tjänster, och i och med att de största rättigheterna sprids över fler aktörer, så bidrar det negativt till intresset för vissa rättigheter. Det tyder på att folk inte kan betala för allt och att intresset över tid svalnar, säger Adrian Grande.

– Men vart hushållen har sin brytpunkt, det är svårt att exakt svara på, fortsätter han. 

Någon indikation på att strömningsjättarna är på väg att sänka sportpriserna kan man inte se. När Viaplay presenterade sin senaste kvartalsrapport meddelade man tvärtom att de kommer fortsätta höja priserna framöver. 

Hur Viaplay och Telia påverkats av det segdragna rättighetskriget mellan parterna är ännu oklart. 

– Det kommer förmodligen att påverka både Viaplay och Telia på olika sätt, men det är för tidigt att uttala sig om det, menar Adrian Grande.

Fler avsnitt
Fler videos