Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladets vinst: 633 000 kronor – varje dag

Aftonbladet ökade sitt resultat med 27 procent första kvartalet i år – till 57 miljoner kronor. Schibsted Sverige redovisar samtidigt ett sämre resultat hittills i år, bland annat på grund av Svenska Dagbladets minusresultat om elva miljoner kronor under första kvartalet.

Aftonbladets resultat för första kvartalet i år blev 57 miljoner kronor, eller 633 000 kronor varje kalenderdag. Det är kraftig förbättring jämfört med för ett år sedan, då resultatet blev 45 miljoner kronor. Försäljningen minskade med fyra miljoner till 498 miljoner kronor.

Koncernchefen i Schibsted Sverige, Raoul Grünthal, säger i en kommentar att orsaken till det starka resultatet är en ”spekatakulär utveckling för mobilannonseringen”.

Svenska Dagbladet vände det positiva resultatet första kvartalet 2012 om 18 miljoner kronor till en förlust om elva miljoner kronor motsvarande period i år. Det motsvarar en förlust om 122 000 kronor varje dag.

”Svenska Dagbladet har stärkt sin position på annonsmarknaden, men den allmänna nedgången för morgontidningar påverkar även SvD:s resultat negativt”, säger Raoul Grünthal i en kommentar.

Den minskade omsättningen för SvD under första kvartalet är dock bara 20 miljoner kronor, medan resultatminskningen är hela 29 miljoner kronor, vilket innebär att SvD haft en kostnadsökning under första kvartalet.

Fler avsnitt