Svår balansakt för SVT och SR
Kanske är det ingen slump att förnamnet Edit betyder strid. För visst har det blivit strid kring SVTs nya sajt.Sajten som ska ta upp kampen om de unga konsumenterna. Med Edit har SVT retat upp en ny kategori debattörer. Personer som tidigare varit public servicekramare är nu kritiska.
Att Edit ligger väldigt nära Nöjesguiden och Politism råder det ingen tvekan om. Skillnaden är, säger SVTs ansvariga Clara Mannheimer, att Edit i höst ska kopplas samman med SVT-program både online och i broadcast.
På Edits hemsida står dock inget om den sammankopplingen: ”Edit är SVTs mötesplats för alla oss på nätet som intresserar oss för aktuella frågor. Här kan du hitta artiklar, bloggar, webb-TV och webbserier om allt från sociala medier och populärkultur till aktualiteter och samhälle.”
Attackerna på public service blir allt aggressivare. SVT och Edit är bara det senaste i en trend, som tidigare mest handlat om Sveriges Radio och de lokala nyheterna. Public service ses som ett hot.
Att det sker nu beror förstås på pengar.
De kommersiella mediehusen är rädda för att deras framtida intäkter raseras av public service satsningar. Den enkla frågan är: Vem vill betala för vårt innehåll, när public service lägger ut och gör samma sak gratis?
Samtidigt finns det en viktig demokratiaspekt att ta hänsyn till. På platser där de kommersiella aktörerna inte längre finns kvar så måste vi bygga ett starkare och mer närvarande public service.
I det sammanhanget kan man snarare uttrycka tacksamhet för att Sveriges Radio och SVT har kvar sina lokala och regionala sändningar när de lokala tidningarna skär ner. Och vi bör även vara glada för att en aktör med god ekonomi kan nå unga konsumenter med viktig samhällsinformation.
Det är ett svårlöst dilemma, men det måste tas tag i.
Kommersiella mediebolag skapar mångfald, men när dessa sparar och drar ner på redaktionerna, så måste ett starkt public service finnas där. Denna balansgång är inte lätt, men måste lösas.
SVT och SR måste inse vad det är de skapar och utmanar, när de lägger sig nära de kommersiella aktörernas intressen. Och ta deras oro på allvar.
Tidigare i år föreslog Mittmedias redaktionella chef AnnaKarin Lith och Helsingborgs Dagblads chefredaktör Lars Johansson en lösning; att de lokala tidningarna skulle ta över public service uppdrag lokalt. Även om det är en kreativ idé, så vore det en svår väg att gå. Poängen med public service är ju att det ska vara oberoende, och icke kommersiellt.
Jag har ett annat enklare förslag:
Public service skulle faktiskt kunna börja anmäla sina planerade satsningar för den förhandsgranskning som finns i avtalet med staten. Förhandsgranskningen ska inte ta ställning till innehåll, utan bara titta på om satsningen är marknadsstörande. Vilket de inte gjort när det gäller Edit eller någon annan av sina nya onlinesatsningar.
Som sagt, det är svårt, men balansakten måste lösas.
Fotnot: SVTs sajt uttalas också som det engelska ordet för redigera, edit. Kvinnonamnet Edit kommer också från engelskan, fornengelskan, och är sammansatt av ord för rikedom och strid. Källa: Wikipedia
SVT har svarat på ledaren i en debattartikel som du kan läsa här.