Gå direkt till textinnehållet

Svårjobbad valkampanj för franska medier

Presidentvalskampanjen i Frankrike är extrem på flera sätt. Inte mindre än tre av toppkandidaterna har öppet gått till attack mot franska medier.

– Galet. Något aldrig tidigare sett, summerar Caroline Monnot, chef för politikredaktionen på Le Monde, årets presidentvalkampanj.

Startfältet är ett helt annat än vad alla trodde så sent som i höstas. Frifräsaren Macron får höga siffror i opinionsmätningarna, liksom Le Pen, medan kandidaterna från de två stora partierna är kraftigt försvagade; för högermannen Fillons del på grund av de pågående utredningarna mot honom. Medan socialistpartiets Hamon fått kniven i ryggen av de egna: bland andra premiärministern Valls har öppet deklarerat att Hamon inte får hans röst. Oförutsägbarheten och de många dramatiska turerna ställer höga krav på journalistiken, säger Caroline Monnot.

– Absolut inget är givet! Vi är visserligen ingen spådam som ska förutse valresultatet, men vi måste sortera bland det som har betydelse och inte.

Annons Annons

– Vi kommer veta först om två tre år om vi gjort en bra valbevakning, eller om vi missade något väsentligt.

Ett påträngande problem är de påhopp på journalister som flera av kandidaterna ägnat sig åt under årets kampanj. Nationella Frontens journalistförakt är inte nytt, men också vänsterkandidaten Mélenchon och högerns Fillon har öppet gått till attack mot franska medier. Caroline Monnot berättar om medarbetare som blivit utbuade och till och med spottade åt av Fillonanhängare, uppeldade av presidentkandidaten.

– Att framställa journalister som en del av etablissemanget är en lätt och populistisk demagogi som allt fler ägnar sig åt, en trumpifiering om man så vill. Vi har ett ruttet klimat i dag, säger Caroline Monnot.

En annan utmaning handlar om huruvida de franska medierna lyckas fånga upp det fransmännen verkligen tycker – innan valet. Att inte lita på opinionsmätningar och tas på sängen som kollegor i Storbritannien i somras.

– Vi har redan haft vårt Brexit-ögonblick, när Le Pen gick till andra omgången i presidentvalet 2002, försäkrar Caroline Monnot.

För att förmå skildra väljaropinioner i hela landet gör Le Monde i år en satsning på att skicka ut yngre reportrar på landsbygden runt om i Frankrike.

Fler avsnitt
Fler videos