Gå direkt till textinnehållet

Skiftet till digitala medier fortsätter

Investeringar i digitala medier ökade under årets andra kvartal. Samtidigt fortsätter tappet för trycka medier. Det visar nya siffror från IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik.

IRMs mätning för andra kvartal 2015 visar på en digital tillväxt på 0,8 procent i jämförelse med samma period 2014. Medieinvesteringarna ökade med 470 miljoner kronor, enligt IRMs beräkningar.

Samtidigt fortsätter tappet för trycka medier. När det första halvåret sammanfattas har trycka dagstidningar tappat 13,8 procent i jämfört med samma period förra året, vilket är mer än IRM hade förväntat sig och en större minskning än 2014.

”Vi kan konstatera att det är ett fortsatt tyngre fall för den tryckta dagspressen. Att vi inte ser en avtagande trend ännu kan bero på att dagspressen varit så pass dominant på vår marknad. Det utesluter dock inte att den internationella trenden med avtagande tapp kommer att gälla även Sverige, men vår stora svacka ser ut att bli längre, säger Madeleine Thor”, VD på IRM, i ett pressmeddelande

Annons Annons
Fler avsnitt
Fler videos