Gå direkt till textinnehållet

Ökade digitala annonsintäkter för Aftonbladet

Aftonbladet reslutat för andra kvartalet 2015 var 71 miljoner kronor. Samma period gav ett resultat på 57 miljoner. Det är en tillväxt på 25 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

”Viktigast i de tider av turbulent strukturomvandling som mediebranschen genomgår är att titta på vad resultatet drivs av. Alla nyhetskällor med ett analogt arv i form av en papperstidning eller broadcastsignal måste styra på digitala nyckeltal för att inte bli kvar i historien”, skriver Aftonbladets chefredaktör Jan Helin i sin blogg.

Aftonbladets resultat i för andra kvartalet drivs i huvudsak av växande annonsintäkter online. I kvartal två utgör de digitala annonsintäkterna 76 procent av Aftonbladets totala annonsintäkter.

I maj uppnådde Aftonbladet en totalräckvidd på i snitt 3 586 000 läsare och användare varje dag via våra olika kanaler. Aftonbladet TV hade i juni TV 2, 8 miljoner unika besökare per vecka, en ökning med 27 procent jämfört med samma månad förra året. Under vecka 24 i juni hade Aftonbladet 6,7 miljoner unika webbläsare i mobilen.

Annons Annons

”Om vi slår ihop läsandet i alla Aftonbladets digitala utgåvor den dagen – mobilen, läsplattan och desktop – var samma siffra 4,8 miljoner unika. Aftonbladet står urstark som Sveriges primära nyhetskälla online”, skriver Jan Helin.

Aftonbladets intäkter på print, upplaga och annons, under andra kvartalet minskade med 11 procent jämfört med föregående år.

 

 

Fler avsnitt
Fler videos