Gå direkt till textinnehållet

Morgonpressens annonsintäkter växer för sjätte kvartalet

Både den tryckta och digitala annonsaffären ökade under årets tredje kvartal, med riksdagsvalet som bidragande faktor.

Landsorts- och storstadspress hörde till de medier som tydligt gynnades av annonsering knuten till valet i september, visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

Under det tredje kvartalet ökade annonsintäkterna med 11 procent. De tryckta kanalerna ökade med 9 procent till 458,9 miljoner kronor och de digitala med 17 procent, till 220,5 miljoner kronor.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.