Gå direkt till textinnehållet

Mariam Kirollos: ”Revolutionen fortsätter”

Mariam Kirollos var en av dem som twittrade direkt från Tahrirtorget i Kairo den 25 januari 2011. Hon säger till Journalisten att föreställningen om de ”sociala mediernas revolution” är en nedvärdering av det egyptiska folkets seger. Hon berättar också att situationen för Egyptens journalister är fortsatt svår.

Vi träffar Mariam Kirollos i lobbyn på Hotel Anglais vid Humlegården i Stockholm. Hon ler, skakar hand och hälsar oss på svenska.

– Jag har varit volontär och praktikant för Europeiska Kommissionen i Sverige under sju månader, så jag talar lite svenska, förklarar hon.

Hon bor i Egypten men är i Sverige på semester, för att hälsa på vänner och för att prata om sociala medier. Hon är aktuell som en av flera medförfattare i antologin Myter om internet från Volante.

Annons Annons

Hur skulle du beskriva situationen i Egypten nu?
– Det är illa. Vi blev av med Mubarak och har fått Mursi i stället. Men vi har bara bytt ut personen i toppen. Revolutionen fortsätter, säger hon.

Men en brasklapp har hon. Tidigare i veckan sparkade Mursi två av landets högsta militärer och upphävde ett militärt dekret som gett militären långtgående befogenheter.

– Det kom som en fullständig överraskning. Vi trodde aldrig att han skulle göra det, säger Mariam Kirollos.

Revolutionen i januari och februari förra året har inte förändrat det egyptiska samhället i grunden, som många tror.

– 7 000 års förtryck blir man inte av med på 18 dagar. Militärrättegångarna mot civila fortsätter, medierna är censurerade och demonstrationerna fortsätter. Den stora skillnaden är att folk vågar protestera nu.

Två egyptiska journalister har nyligen satts i husarrest för att ha kritiserat regimen.

– Det går att framföra mild kritik, men profilerade och kända journalister har ögonen på sig och är mer utsatta. De är ofta försiktiga.

I antologin Myter om internet skriver Mariam Kirollos om myten om de sociala mediernas roll under den egyptiska revolutionen. Hon var en av dem som själv twittrade om händelserna på Tahrirtorget. Hon retweetade och översatte tweets från arabiska till engelska och svenska.

– Twitter och Facebook var verktyg. Men Egypten hade 130 000 Twitteranvändare av totalt 22 miljoner invånare. Det är att nedvärdera dem som dog att kalla det för en ”Twitterrevolution”. Varför kallas inte andra revolutioner för ”affischrevolutioner”?

Men spelade de sociala medierna ingen roll i revolutionen?
– De sociala medierna möjliggjorde mobilisering och fungerade som relativt trovärdiga nyhetskällor på plats. Och vi kunde nå ut med information till utlandet. Utan twittrarnas rapportering skulle de statliga medierna lyckats mörklägga händelserna under de första 18 dagarna. Men de sociala medierna användes också av regimen, säger Mariam Kirollos.

Fler avsnitt
Fler videos