Gå direkt till textinnehållet

Gota satsar på kompetens

Gota Media genomför en rad stora förändringar för sina tidningar med start i oktober, samtidigt som koncernen storsatsar på utbildning av journalisterna i samarbete med Fojo.

Med start den 2 oktober genomför Gota Media den största förändringen för koncernens redaktioner i modern tid. Gotas tidningar får koncerngemensam form för papperstidningarna och för nyhetssajterna som blir responsiva, det vill säga anpassas efter den plattform läsaren använder.

Hårda betalväggar (eller betallösningar som de själva vill kalla dem), ökad automatiserad redigering med boxning och sidplanering genomförs samtidigt. Dessutom storsatsar koncernen på fortbildning av journalister i samarbete med Fojo. Projektet som har rullat i ett år går under namnet ”Allt inkluderat”.

– Det händer väldigt mycket nu hos oss. Den nya affärsmodellen går ut på att ge prenumeranterna tillgång till allt i alla plattformar alltid, säger Gota Medias VD Boine Gepertz (bilden) till Journalisten.

Annons Annons

Flera av förändringarna rullas ut på tidningarna successivt under vintern och målsättningen är att projektet ska vara genomfört till i vår. Barometern och Östran i Kalmar är först ut.

De digitala betallösningarna hanteras av varje enskild tidning men tanken är att det allra mesta av materialet ska vara inlåst.

– Varje tidning kommer att skruva på hur mycket material som ska vara tillgängligt för icke-prenumeranter så det går inte att säga exakt hur mycket som blir inlåst. Jag uppskattar att cirka 20 till 30 procent kommer att vara tillgängligt för alla, säger Boine Gepertz.

Redigeringen på kvällstid blir mer automatiserad och sidplanerare kommer att detaljplanera sidorna under dagtid. Koncernens tidningar får också ett gemensamt format.

– Varje tidning håller på att se över hur redigeringen ska organiseras, så det går inte att säga om det kommer att påverka organisationerna ännu.

Men tanken är att man ska minska antalet redigerare genom ökad automatisering?
– Det kommer inte att krävas lika mycket redigeringsarbete för papperstidningarna, men hur det påverkar bemanningen går inte att säga ännu eftersom vi håller på med en översyn nu.

Har ni några planer på att centralisera redigeringen?
– Nej, det har vi inte. Vi har naturligtvis tittat på hur andra koncerner har gjort och lärt oss av dem, men det finns inga sådana planer i dag.

Rasmus Jeppsson, ordförande i journalistklubben på Barometern, berättar att det finns oro kring vad som ska hända med redigerarna i koncernen.

– Det finns inga planer nu på att genomföra en centralisering av redigeringen, men eftersom vi vet vad som hänt i andra koncerner finns det förstås en oro, säger Rasmus Jeppsson.

I och med att sidorna blir detaljplanerade får många redigerare väldigt lite inflytande över slutresultatet, menar han.

–Slutmonteringen kommer att ge väldigt lite utrymme för kreativitet, kritiskt tänkande och journalistiska bedömningar. Det finns en risk att duktiga journalister får syssla med monotona och okvalificerade arbetsuppgifter. Men jag hoppas förstås att tidningarna kan ta till vara på de här personernas kompetens.

Många av de anställda är positiva till satsningen på webben.

– Vi har haft mycket material som varit pappersexklusivt och som inte alls har gått att läsa på webben. Det är roligt att allt hamnar på webben, säger Rasmus Jeppsson.

Utbildningsinsatsen på tidningarna i Gota Media handlar om många olika sorters utbildningar.

– Det är bland annat en som handlar om hur man kan använda sociala medier i det redaktionella arbetet, en om hur man använder mobiltelefonen för att göra rörliga inslag som kan publiceras på nyhetssajten, och en om datajournalistik, säger Boine Gepertz.

Medieföretag brukar traditionellt vara dåliga på fortbildning av personalen, är det här ett sätt att komma ikapp?
– Så vitt jag vet är detta den största fortbildningssatsningen Gota Media någonsin har genomfört.

Fler avsnitt
Fler videos