I stället för sparpaket – Gota Media tar fram ”osthyveln”
Barometern-OT har tappat tio miljoner kronor i intäkter i år och redaktionen har sparat in fyra tjänster sedan i somras, men utan uppsägningar. ”Vi gnetar och snålar och sparar när det dyker upp en möjlighet”, säger chefredaktören Anders Enström.
Medan andra medieföretag presenterar sparpaket med färdiga organisationsförslag fortsätter Gota Media att osthyvla på redaktionerna och erbjuda avgångslösningar för att slippa ofrivilliga uppsägningar på grund av arbetsbrist. Journalisten berättade i början av oktober att sex medarbetare på Borås Tidnings redaktion erbjudits avgångsvederlag. Nu står det klart att tre av dem har nappat på erbjudandet och slutar vid årsskiftet.
På Barometern Oskarshamns-Tidningen har fyra tjänster försvunnit under hösten, en kulturreporter, en webbredaktör och lokalredaktörtjänsten i Hultsfred. En projektanställning på sporten för att särskilt bevaka Kalmar FF avslutas till årsskiftet.
– Det har varit ett väldigt tufft år. Vi har liksom alla andra i branschen tappat mycket annonsintäkter, ungefär 15 procent jämfört med förra året. Det handlar om cirka fem miljoner kronor, säger Barometern-OTs chefredaktör Anders Enström.
Tidningen har också gått miste om fem miljoner kronor i redaktionsstöd jämfört med förra året, det var pengar man hade budgeterat för 2023. Att minska personalkostnaderna med fyra tjänster räcker inte för att täcka intäktsminskningen om tio miljoner kronor men det är inte bara redaktionen som ska spara – sannolikt kommer annonsavdelningarna att drabbas hårdare än redaktionerna inom Gota Media. Nästa år ser också dystert ut ekonomiskt om man får tro annonsprognoserna från IRM.
– Det som är hoppfullt är att läsarintäkterna är så stabila så här långt in lågkonjunkturen och att vi har en bra tillväxt av digitala prenumerationer. Man drar inte in några redaktionella tjänster lättvindigt, man vill ju inte att besparingarna ska drabba journalistiken och det ekonomiskt allt viktigare innehållet, säger Anders Enström.
Gota Medias sparstrategi har under lång tid varit att snåla i stället för att genomföra sparpaket. Sedan tidningskrisen inleddes 2011 har Barometerns redaktion gått från cirka 75 till cirka 50 anställda utan att man har behövt lägga ett enda större sparpaket, enligt Anders Enströms uppskattning. Det handlar framför allt om att tjänster dras in när personer slutar.
– Vi gnetar och snålar och sparar när det dyker upp en möjlighet. Det finns förstås fördelar med att lägga sparpaket – det blir en väldig tydlighet i organisation och mål – men jag tycker att vi har visat att det här sättet att pussla med organisationen är en framgångsrik strategi. Vi skapar heller ingen onödig oro bland de anställda.
Den delen av strategin uppskattar även journalistklubben på Barometern-OT.
– De osthyvlar, plockar bort tjänster när folk slutar, i stället för att lägga sparpaket. För våra medlemmar är det förstås positivt att inte behöva gå runt och vara så oroliga för att bli uppsagda. Däremot finns det en oro kring omorganisationer och hur de kommer att påverka arbetet när vi blir färre, säger Erika Wiman Snäll, ordförande i journalistklubben på Barometern-OT.