Gå direkt till textinnehållet

Annonskakan fortsätter att minska för medieföretag

Google, Facebook och Youtube svarar i dag för uppskattningsvis 60 procent av de digitala reklaminvesteringarna i Sverige och Danmark. Det visar en ny studie från Nordicom.

Reklaminvesteringarna i tryckt dagspress i Norden har sedan 2011 fallit med 40 procent, motsvarande omkring 12 miljarder svenska kronor. Samtidigt har tidningsföretagen endast i begränsad utsträckning kunnat kompensera nedgången i den tryckta reklamen med digital försäljning. Det visar en studie från Nordicom om hur globala digitala reklamplattformar påverkar möjligheten att finansiera nyhetsjournalistik i Norden.

”När de kommersiellt finansierade nyhetsmedierna inte längre kan förlita sig på reklamen som en viktig intäktskälla, får det stora konsekvenser för hela affärsmodellen och i förlängningen för den samhällsviktiga journalistiken”, säger Jonas Ohlsson, ansvarig forskare för studien, i ett pressmeddelande.

I takt med att konkurrensen om reklaminvesteringarna har ökat har många medieföretag fått se sina reklamintäkter sjunka. Digitala plattformar som Google, Facebook och Youtube svarar i dag för uppskattningsvis 60 procent av de digitala reklaminvesteringarna i Sverige och Danmark. I Norge ligger den siffran på cirka 45 procent, enligt Nordicom.

Annons Annons

Bara under 2016 investerade nordiska annonsörer uppskattningsvis 2,2 miljarder euro, 21 miljarder svenska kronor, i utomnordiska reklamplattformar på nätet. Jämfört med ett år tidigare innebär det en tillväxt på omkring 30 procent.

”I både Sverige och Norge svarade utomnordiska aktörer för hela den samlande tillväxten i de digitala reklaminvesteringarna under 2015 och 2016, och mycket pekar på att situationen varit densamma även i Danmark”, säger Jonas Ohlsson.

Fotnot: Nordicom är ett nordiskt kunskapscenter för medie- och kommunikationsområdet, vid Göteborgs universitet.

Fler avsnitt
Fler videos