Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet satsar på ny form av reklamtexter

Förtroendet för medierna riskerar att minska när marknadsanpassade artiklar tar allt större plats. Ändå görs det här av flera stora tidningar. Nu startar Aftonbladet en helt ny redaktion där gränserna mellan journalistik och reklam suddas ut.

Tidpunkten för lanseringen av den så kallade partnerredaktionen är inte fastställd. Hur det ska gå till i praktiken är inte heller bestämt än, säger Niclas Vent som är facklig företrädare på Aftonbladet.

– Det finns en oro över att det kommer in kommersiellt material i flödet på ett nytt sätt. Och det finns en oro hur det ska påverka Aftonbladet och relationen med läsarna, säger han.

– Det här är nytt för mig. Jag har bara stött på nyfikenhet och entusiasm. Men det är klart att det finns frågor. Vi är medvetna om dem och tar dem på allvar, säger Sigge Ennart, som är kreativ chef på Aftonbladets Medialab och delaktig i planeringen av partnerredaktionen.

Annons Annons

Är det här ett sätt att kamouflera reklam?
– Nej, det här är inte reklam, det är ett sätt att producera kvalitetsinnehåll tillsammans med en partner, säger Sigge Ennart.

Han menar att det är ett sätt för Aftonbladet att få med innehåll som de annars inte skulle ”mäkta med att producera”. Han poängterar att partnerstudion inte kommer att ägna sig åt reklamartiklar som är styrda av företagen.

– Det här kommer vara en samproduktion och vi kommer inte publicera något som strider mot våra värderingar, säger han.

Samtidigt kommer den nya partnerredaktionen att jobba helt åtskilt från de övriga redaktionerna.

– En reporter kan inte sitta tillsammans med en partner som vi kanske ska bevaka andra dagen. Det är viktigt att hålla dem åtskilda, säger Sigge Ennart.

Elisabeth Trotzig (bilden), reklamombudman, säger att antalet anmälningar och fällningar av vilseledande av reklam ökar.

– Grundförutsättningen för reklam och marknadskommunikation är att det omedelbart ska framgå att det handlar om reklam, säger hon.

– Ja, det är viktigt att tydligt markera material som är redaktionellt och det som är ett resultat av ett samarbete.  Vi är medvetna om att läsarna kan ha svårt att skilja på det, säger Sigge Ennart, och det är också något vi diskuterar.

Elisabeth Trotzig säger att hon inte ser någon fördel med den typen av reklam som paketeras som vanliga artiklar men hon tror ändå att det kommer bli vanligare. En orsak kan vara flera mediehus svåra ekononomiska situation. Och att annonsörerna i dag vet att konsumenterna är trötta på reklam och det här är sätt för dem att nå ut.

– Men man ska vara medveten om att det riskerar att urholka förtroendet både för mediet och för annonsören att inte tydligt markera när det är kommersiella budskap som publiceras, eftersom det strider mot både marknadsföringslagen och de reklametiska reglerna.

Fler avsnitt
Fler videos