Gå direkt till textinnehållet

Stenbeck och journalistiken

Jan Stenbeck må ha varit en brutal medieägare. Men hans påverkan på svensk journalistik var långt mångsidigare än vad MTG-andans rykte antyder.

Jan Stenbeck må ha varit en brutal medieägare.
Men hans påverkan på svensk journalistik var långt mångsidigare än vad MTG-andans rykte antyder.

1987 föddes Stenbecks mediesatsningar. Den nya folkkanalen TV3 slog an tonen med Bruno Wintzell och en uppsluppen parad av nakna kvinnobröst i Tutti-Frutti. Det stod snart klart att svensk TV aldrig mer skulle bli sig lik. Den provokativa grundtonen fanns även med när Robert Aschberg kaxigt raljerade med gästerna i Diskutabelt, som hade den kritiska debattjournalistikens form. Det var underhållning förklädd till debatt och med mediesugna makthavare som marionetter. Och folkets hjärtan vanns. En utveckling hade inletts vars yttersta anhalt symboliseras av intervjun i TV3s Silikon där folkpartiledaren av två tjejreportrar tillfrågas om han brukar raka pungen. TV3 blev snarare ett drivhus för kändisar än för journalister, men påverkade ändå nyhetsjournalistiken. Även grannkanalerna uppvärderade underhållningsvärdet, officiösa programledare fick konkurrens av tjejer med bländande leenden. Men TV3 gick ständigt främst, den gapiga dokusåpan Baren fick närmast SVTs Expedition: Robinson att framstå som en högstämd iscensättning av Rosseaus Émile.

bryt

Annons Annons

1987 hade också fött Månadstidningen Z, som lät en strid ström av utmanande texter samsas med spektakulära bilder. Börsnotera hovet och låt Abab ta över högvakten, var en typisk tes. Redaktionen hade ersatt vänsterrevolutionär ideologi med vital upptäckarglädje och en vilja att överraska på varje sida. När Z 1995 blivit tröttare och över en natt förvandlades till IT-tidning var det ett klassiskt, djärvt Stenbecksdrag – osentimentalt och marknadsanpassat. Stenbecks utanförskap inför etablissemanget var en egenfabricerad myt, vederlagd av Östermalmsuppväxten, kontakterna i sossetoppen och Kinneviksarvet, men i den rotades en hållning som banade ny väg. I MTGs ungdoms-TV-kanal Z uppges det ha varit en dygd att sakna TV-erfarenhet. Ofta var resultatet plågsamt, men unika genistycken som Peter Wahlbecks julkalender hade knappast kunnat visas i Sverige utan Stenbecks dristiga kör-hårt-anda – i kombination med att TV3 sändes från London och lydde under brittisk medielagstiftning.

bryt

Redan 1989 hade Stenbeck visat att det fanns plats för fler våningar än i gatuplanet på MTGs mediebygge. Då föddes Moderna Tider, månadstidningen som skulle bli imperiets intellektuella finrum och husorgan för Sveriges intellektuella. Här ledde Göran Rosenberg uppgörelsen med den svenska socialstatens värden, efterlyste det civila samhället i välskrivna, långa essäer. Och i takt med att nyliberalismen blev tongivande på 90-talet betonade Moderna Tider alltmer vikten av politikens roll i samhället.

MTG föryngrade även landets ekonomijournalistik. Finanstidningen och senare magasinet Kapital kämpade länge i Dagens Industris skugga, men när Finanstidningens redaktör läxades upp av MTG-ledningen efter en kritisk artikel om MTGs finanser fick tidningens integritet en allvarlig knäck. Till slut slogs Finanstidningen ihop med IT-boom-bladet Vision i ett resolut drag som vi lärt oss känna igen Stenbecks signatur i.

Men om MTG excellerade med oblyg kommersialism i journalistiken, firade den också triumfer. Framför allt med 1995 års baby: Metro – gratistidningen som saknade varje uns av sensationalism. I den knappordiga stilen och torftiga folkbildarivern var Stenbecksupptågen som bortblåsta. Siffror, fakta och statistik regerade och åsiktsjournalistiken bannlystes från nyhetstexterna med imponerande konsekvens. Metros strikta journalistik spriddes över världen. Inte ens dagen för Stenbecks död hemföll Metro åt personvinklingarna: Jan Hugo platsade inte på löpsedeln.

bryt

MTGs seriösa sida hade fler uttryck. Fjärran från flamset med Meral i Baren fick TV-legenden Åke Ortmark i ekonomikanalen TV8 föra långa, resonerande intervjuer med makthavare, och i Johan Hakelius och Susanna Popovas Moderna Samtal tilläts man i timmar ta del av lågmälda, bildade samtal i en trivsam form som TV nästan glömt bort. Det innebar inte att Stenbeck blivit välpolerad publicist. När Stockholm News angrep Stenbecks territorium, tunnelbanan, med en gratisutdelad kvällstidning skedde det inte ostraffat. MTGs svar blev boulevardbladet Everyday som lanserades samtidigt av dubbla antalet utdelare för att krossa konkurrenten. Det blev MTGs motsvarighet till Röda Arméns slag vid Stalingrad. Stenbeck var tillbaka med osentimental kommersialism och med journalistik som var 100 procent slafsig entertainment. När Stockholm News gav upp slaget, lades även Everyday ned.

Stenbeck verkade i en tid då mediernas antal exploderade, och allt oftare fick bli syndabock till de samhällsproblem som annars skyllts på familj, stat eller kapitalister. Den krassa kaxigheten gjorde Stenbeck till en perfekt syndabock, även om mycket av det MTG fick symbolisera hade uppstått även utan dem.

bryt

Ändå finns det unika drag i Stenbecksjournalistiken. Stenbeck fick ett inflytande på hur Sveriges uppgörelse av traditioner, könsroller och konformism tog form. Gränsöverträdelser, spex och rosa overaller fick en central roll i det växande gränslandet mellan samtidsjournalistik och underhållning. Som när förre finansministern Erik Åsbrink gästspelade som väderpresentatör i TV3. Stenbeck var som en kolapajtårta i den svenska journalistikens plyte. Den överrumplade, men smakade ofta också gott.

pf@sjf.se

Fler avsnitt
Fler videos