Gå direkt till textinnehållet

Stormedier bakom ledande tweets

Trendledande twitterinlägg domineras av nyheter från traditionella medier, visar en undersökning från Hewlett Packard i USA.(Bild: Fotolia)

Ett forskarteam som arbetar för Hewlett Packard har undersökt var de dominerande twitterflödena kommer ifrån. Man upptäckte att högaktiva twittrare och de med stort antalet följare inte dominerar hur vilka ämnen som blir stora. I de flesta fall fungerar Twitter som en förstärkare av nyheter från traditionella mediekällor.

31 procent av de trendledande inläggen är retweets, visade HPs analys, och 72 procent av dessa kom från traditionella medier. En ansenlig andel av twitterämnena härrör dock också från icke-traditionella medier. Enligt HPs forskningschef, Bernardo Huberman, har twitterflödet dock en så flyktig natur att det är oklart i vilken mån det verkligen kan få avgörande inflytande över den samhälleliga dagordningen. I traditionella medier räcker det med att ett ämne syns under några dagar för att det ska bli ett ämne folk talar om. För Twitter kanske det räcker med de timmar som ämnena tenderar att toppa i mediet, men det finns ännu inga uppmätta data som stödjer den testen, säger Huberman.

Rapporten om sociala medier kan läsas i sin helhet här.

Annons Annons
Fler avsnitt
Fler videos