Gå direkt till textinnehållet

Uppsagd efter kritik mot textreklam i Land

Journalistklubbens etiska ombud påtalade att tidningen Land gör textreklam – och blev uppsagd. Ett uttryck för arbetsgivarens antifackliga attityd, anser klubben. Samarbetsproblem, hävdar ledningen.

Journalistklubbens etiska ombud påtalade att tidningen Land gör textreklam – och blev uppsagd.
Ett uttryck för arbetsgivarens antifackliga attityd, anser klubben. Samarbetsproblem, hävdar ledningen.

Lands reporter Lena Israelsson fick uppdraget att skriva en artikel om ett möte mellan sångaren Christer Sjögren och en läsare. Artikeln gick under vinjetten ”Drömchansen”, ett stående inslag i tidningen där en läsare får träffa sin idol.

Hon upptäckte att mötet med Sjögren hade arrangerats i samarbete mellan marknadsavdelningen och BSC, det eventbolag som arrangerar Sjögrens konserter. Hon kom över dokument om överenskommelsen.

Annons Annons

Israelsson begärde att få slippa underteckna artikeln med sitt namn, eftersom hon ansåg att den användes i ett sammanhang som stred mot textreklamreglerna. Hon blev än mer övertygad när hon såg att BSC hade en annons för Christer Sjögrens krogshow på Hamburger Börs i Stockholm i direkt anslutning till hennes artikel.

När den publicerades fanns ändå hennes byline med.

bryt

– Jag är skyldig att följa de publicistiska spelreglerna, säger Lena Israelsson. Som etikombud har jag varit på hugget. När det blev för mycket textreklam sade jag ifrån.

Hon började granska flera dubiösa samarbeten mellan tidningen och utomstående företag och hittade flera fall, ofta i form av tävlingar där läsarna kan vinna produkter eller resor från företag som i fördelaktiga ordalag omtalas i artiklar.

bryt

I nr 41/05 skriver chefredaktören Håkan Ström själv en artikel om Silja Line som erbjuder Lands läsare billiga båtturer: ”Jag, Åwsa och Carina har nyligen provåkt båten, ätit av smörgåsbordet, dansat i diskoteket och till och med provbadat bubbelpoolen. Och jag ger högsta betyg till Silja Line:

Detta är verkligen en sjöresa i njutningens tecken! Kanonbra!”

Land har också ”kreativa samarbeten” med företag som får sina produkter lanserade i korsord. I korsordsbilagan i nr 2-3/06 kan läsarna lösa ”Choklad-krysset”. Lösningen på uppgiften ”Gör god choklad” blir ”Droste”, namnet på den chokladtillverkare som har en annons på samma sida.

Enligt en säljtext som Håkan Ström skrivit är kostnaden för produktanpassade korsord ca 20 000-25 000 kronor. I texten skriver Ström att ”Innehållet i krysset blir helt styrt av ämnet, t ex resor.”

– Det är uppenbart att vi här har en tidningsmakare som rivit alla väggar mellan redaktion och annonsavdelning, säger Rino Rotevatn, ordförande i Journalistförbundets Yrkesetiska nämnd. På kort sikt kan det löna sig men på lång sikt tappar tidningen både trovärdighet och kronor och ören. Det här skadar förtroendet för hela kåren.

bryt

Efter kritiken mot ledningen blev Lena Israelsson uppsagd med motiveringen ”samarbetsproblem med arbetsledning och arbetskamrater”.

När Lena Israelsson mejlar till Håkan Ström och frågar om han verkligen anser henne ha samarbetsproblem med arbetskamrater får hon svaret: ”Vilka arbetskamrater Fredlund (Lands VD, Journalistens anmärkning) syftar på vet jag ej.”

I en bilaga till varselöverläggningsprotokollet påpekar journalistklubben att Israelsson aldrig varnats formellt eller haft något möte med personalchefen, vilket borde ha skett innan det ens skulle kunna bli tal om uppsägning.

Klubben ser uppsägningen som ett uttryck för arbetsgivarens antifackliga attityder.

Enligt klubbordföranden Kristina Bäckström handlar fallet om mer än bara pressetik.

– Det finns brister i hanteringen av konflikter mellan anställda och chefer. Många skulle vilja säga mer men vågar inte, eftersom de vet att normala konflikter kan skena i väg och till och med leda till uppsägning.

bryt

Chefredaktören Håkan Ström är förtegen om ärendet.

– Min kommentar är att jag inte har någon kommentar. Det är VD Håkan Fredlund som avgör vad som går att säga.

Om Land publicerar textreklam är det en fråga för dig som ansvarig utgivare. Kan du inte kommentera den?

– Jag har inga kommentarer.

Håkan Fredlund går på samma tystlåtna linje som Ström.

– Det här har ingenting med press­etik att göra. Jag kommenterar inte personalfrågor.

hl@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos