”Vi måste satsa på journalistiken och användarvänligheten”
Svenska Dagbladet vann igår helhetspriset för Årets Dagstidning. Chefredaktören Anna Careborg menar att SvDs förändringsarbete och nya sätt att arbeta ligger bakom framgången.
I går berättade Journalisten att Svenska Dagbladet tog hem Årets dagstidning. Priset tilldelas ett medieföretag som visat ”nytänkande, mod och kraft i ett förändrings- och utvecklingsarbete som skapat positiva resultat eller bedöms göra det”.
Chefredaktören Anna Careborg är extra glad att vinna priset just nu, efter det exeptionella år som journalistiken har varit med om i och med pandemin.
– Sedan vi drog igång det här arbetet har vi försökt fundera på hur vi kan bli en viktig del av våra läsares liv framöver, och hur vi blir en relevant och modern nyhetstjänst. Det vi har kommit fram till är att vi måste satsa på journalistiken och användarvänligheten. Det sporrar oss i det arbetet att få den här uppmärksamheten, säger Anna Careborg om priset.
Ett exempel på hur tidningen har försökt arbeta på nya sätt är genom sina nyhetsbrev, exempelvis Morgonrapporten som idag går ut till 75 000 prenumeranter varje morgon.
– Det arbetet har utvecklats över tid, exempelvis har vi fått över 30 000 inspel och tankar från våra användare på Morgonrapporten, säger Anna Careborg.
SvD har idag 185 000 prenumeranter, varav 90 000 digitala.
Journalisten har tidigare berättat om tidningens förändringsarbete som startade hösten 2019.