Gå direkt till textinnehållet

Tidskrifter får riktlinjer för native

Native advertising ska märkas ”annons”, ”annonssamarbete” eller ”reklam”. Det rekommenderar Sveriges Tidskrifter sina medlemmar.

I dag presenterade branschorganisationen Sveriges Tidskrifter sina riktlinjer för native advertising. Rekommendationerna har tagits fram av en särskild arbetsgrupp med representanter från förlag som jobbar med annonsformatet.

Unn Edberg, ordförande för Sveriges Tidskrifter, säger att bakgrunden till riktlinjerna är att transparens gentemot publiken är viktig.

– Det är många begrepp som används i dag, det kan vara förvirrande för publiken.

Annons Annons
Ser ni brister i hur era medlemmar använder native?
– Nej, inte generellt. Jag tycker att vi är ansvarsfulla och att många gör väldigt bra och roliga annonssamarbeten. Men eftersom man använder olika märkningar kan det ibland vara lite svårt för läsare och användare att förstå vad som är vad.
 
Vad tycker du själv är viktigast i de riktlinjer ni tagit fram?
– Att vi enas om något eller några ord att använda i de här sammanhangen. Ord som ”samarbete” eller ”promotion” rekommenderas inte, utan ”annons”, ”annonssamarbete”, ”reklam”. Det stämmer också överens med vad TU tidigare har tagit fram.
 
– Det blir en enhetlighet, och då kommer publiken med tiden att lära sig förstå vad det är. Men man kommer ändå vilja läsa de här artiklarna eller titta på de här klippen, för ofta är materialet så pass bra.

En annan rekommendation som Unn Edberg lyfter fram är att märkningen ska vara ”in screen”; inte försvinna när man skrollar ner i texten eller delar ett material i sociala medier.

– Där kommer man behöva jobba lite med tekniska lösningar.

Hur tas riktlinjerna emot av dina medlemmar, uppfattar du?
– Väldigt många kom på frukostseminariet och det finns ett stort intresse, fler och fler jobbar med native. Jag hör ingen som är negativ till riktlinjer. Däremot är det klart att man diskuterar om man ska skilja på egenproducerad native och sådant som kommer utifrån och egentligen inte är riktig native. Men tydligheten tror jag välkomnas, förutsatt att alla hänger på.
 
Så här definierar Sveriges Tidskrifter native advertising:
Native advertising är innehållsannonsering som följer en plattforms visuella design och användarupplevelse för innehåll som text, ljud och bild. Användaren upplever innehållet som en naturlig del av det redaktionella flödet, men det ska – precis som med annan reklam – tydligt framgå att det handlar om betalt utrymme
Fler avsnitt
Fler videos