Gå direkt till textinnehållet

SVT fälls för reklamtröjor under Strongman

Under ett sammandrag av finalen i Sveriges starkaste man exponerades reklamtröjor för tre företag i kosttillskottsbranschen under flera presentationer. SVT ska nu böta 100 000 kronor för otillbörligt gynnande.

Anmälaren anser att programmet framstod som ”en timslång reklamfilm för kommersiella aktörer”. Eftersom programmet sändes i efterhand borde kanalen kunnat åtgärda problemet, menar anmälaren.

SVT skriver i sitt yttrande att de tre företagen vars logotyper syntes i tävlingsmiljön och på deltagarnas tävlingströjor, var sponsorer av tävlingen. I tävlingsmiljön var detta därför inget som SVT kunde påverka.

Granskningsnämnden konstaterar att programmet till största delen var en inspelning från ett befintligt arrangemang och att SVT inte haft någon möjlighet att påverka miljön på tävlingsarenan. Intervjuerna i de förinspelade presentationerna var däremot inspelade under förhållanden som SVT rådde över. Enligt nämndens mening borde det då ha varit möjligt för SVT att utforma intervjuerna så att exponering undveks.

Nämnden ansöker hos förvaltningsrätten om att SVT ska påföras en särskild avgift på 100 000 kronor.

Fler avsnitt