Gå direkt till textinnehållet

”Som att leva i en thriller”

Volontärarbete på Lesbos drev Annah Björk och Mattias Beijmo att åka till Turkiet och leta platser där flyktingar väntade på att ta sig till Grekland. Då visste de inte att resan skulle få konsekvenser både för deras och andras liv, något de skildrat i boken ”Båt 370 – Döden på Medelhavet”.

Genom journalisten Annah Björks och Mattias Beijmos enträgna research om hur flyktingsmugglingen går till på den turkiska sidan av Medelhavet, har turkiska advokater engagerat sig i ett fall med en flyktingbåt som förliste på havet en natt i januari 2016.

Men för att ta det från början: Vintern 2015 satt Annah Björk och Mattias Beijmo och följde nyheterna om flyktingströmmen mellan Turkiet och Grekland. De bestämde sig för att åka till ön Lesbos för att arbeta som volontärer. De körde anländande flyktingar mellan stranden och ett läger på ön. Under resorna kunde Annah Björk samla vittnesmål från flyktingarna.

Veckan på Lesbos vände upp och ned på hennes och Mattias liv, berättar Annah Björk. Och det blev inte lättare när de kom hem. Hjälplöst kunde de bara följa nyheterna och via de kontakter de hade höra om flyktingar som skickade nödanrop från gummibåtarna.

– Väldigt lite fanns dokumenterat från den turkiska sidan, berättar Annah Björk. Vi hade många obesvarade frågor om hur flyktingsmugglingen gick till.

Av volontärer som arbetat i Turkiet, och av flyktingar som kom till Grekland, hade de fått veta att många tog sig till Izmir för att hitta agenter som förmedlade resor över havet. Efter årsskiftet 2016 bestämde de sig för att resa till Turkiet.

– Vi var lite naiva, erkänner Annah Björk. Det är svårjobbat i Turkiet och det kan vara farligt. Vi hade ingen fixare som kunde hjälpa oss med kontakter.

I hyrbil körde de runt för att leta smuggelplatser vid kusten. Nyfikenheten drev dem framåt.

På Lesbos hade Annah Björk och Mattias Beijmo fått kontakt med en syrisk man, som från en flyktingförläggning i Sverige drev en organisation som stöder flyktingar under deras flykt över havet. Med hjälp av appen Whatsapp följde han resorna, via GPS-positioner som skickades från flyktingbåtarna var tionde minut. Hamnade de i nöd larmades kustbevakningen.

Natten mellan den 4 och 5 januari fick Annah Björk och Mattias Beijmo ett sms från honom om att en båt sjunkit på havet. Det var båt 370.

På båten befann sig 53 personer. Tolv av dem överlevde, och Annah Björk och Mattias Beijmo lyckades hitta dem när de satt i förvar hos turkisk militärpolis.

De fick höra en märklig historia från flyktingarna: Gummibåten tog in vatten, men de trodde de var räddade när de i mörkret fick närkontakt med ett skepp. En man på däck som stod och rökte såg dem, men fimpade bara cigaretten och försvann. Skeppet drog iväg och svallvågorna välte båt 370. De som överlevde – alla män – lyckades simma i land.

Historien lät alltför osannolik, men de fick den bekräftad från flera håll.

Någon tanke på att deras research skulle resultera i en bok hade de inte då. Men historien växte när de började nysta vidare.

– Det var som att leva i en thriller, säger Annah Björk.

Med hjälp av stödorganisationer på den grekiska sidan sökte de namnlistor på de som flytt med båt 370. Hos turkiska militärpolisen fick de se bilder på döda människor som plockats upp ur havet. De försökte pussla ihop namn med bilder. Flera gånger gick de på nitar och fick börja om.

– Vi ville ge de anhöriga besked om vad som hänt på båten, säger Annah Björk. Vi kände ett ansvar och sökte sanningen. Många svek de människor som dog: smugglaren som tvingade ut dem på havet i dåligt väder, turkiska kustbevakningen som struntade i att åka ut på larmet, kaptenen på lastfartyget som lämnade dem i sticket …

De vägrade ge upp. Via en tjänst som registrerar fartygsrörelser genom navigeringsdata som kommersiella skepp sänder ut, och båt 370s positionsloggar, lyckades de så småningom identifiera fartyget.

De tog även kontakt med den brittiska organisationen Human Rights at Sea, och fick den, och senare även turkiska advokater, att engagera sig i fallet. Det gör att de anhöriga nu kan driva en rättsprocess mot fartygets kapten.

– Det är unikt och har inte hänt tidigare, säger Mattias Beijmo.

Även om boken om båt 370 är klar har Annah Björk och Mattias Beijmo inte lagt historien bakom sig.

– Situationen för flyktingar som flyr mellan Libyen och Italien är värre än på Egeiska havet. Mobiltelefonerna saknar täckning. Fokus läggs ofta på de förskräckliga smugglarna, men man borde i stället fråga sig varför människor tvingas göra de här farliga resorna, säger Mattias Beijmo.

Nu vill båda åka till Libyen där skeppet som lämnade båt 370 åt sitt öde ligger för ankar.

– Vi vill träffa besättningen och fråga dem hur de kunde lämna människor i nöd på havet, säger Annah Björk.

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler