Så tycker branschexperterna om internetrapporten
Andelen som enbart läser dagstidning på papper är nu lägre än de som läser digitalt. Det tycker DNs Martin Jönsson är ett av de mest intressanta resultaten i den senaste ”Internet och svenskarna”. UPPDATERAD
Sociala medier-experten och journalisten Emanuel Karlsten har för Breakit djupdykt i den senaste IIS-rapporten.
Till Journalisten säger han att bland de mest intressanta resultaten är hur väletablerade radiokanaler har lyckats i sin konvertering till digitala plattformar:
– De ligger högre än podden – som fortfarande kan vara etablerade plattformar. Men ”radiostation på nätet” är större i nästan alla åldersgrupper än podden. Det tycker jag är ett styrkebesked, och kanske bättre än man trott.
FM-radio ligger starkast även i de yngsta grupperna, hur kan man se på det?
– Jag tror det handlar om att den är på i många sammanhang, i hemmet, bilen. Allt annat är en aktiv lyssning, medan den traditionella radion nästan alltid är ganska passiv lyssning. Det gör det dels lättare att komma ihåg att man lyssnat på den, dels att råka höra den.
Karlsten tycker också att det är intressant att tidningsläsandet på internet tycks ha haft en topp under de senaste sju åren, men nu börjar dala igen.
– Det kan korreleras med att Facebook styrt om sin algoritm så att privata relationer premieras högre, och att Facebooks aktiva användare och dagstidningarnas är i samma ålder. Det har säkert också betydelse att flera mediehus lagt ut sina betalväggar. Så samtidigt som viraltrafiken minskar har man satt upp betalväggar.
Vilka slutsatser borde mediehusen dra?
– En viktig takeaway är att Facebooks starkaste användargrupp när det handlar om delningar är 55 plus. Det behöver man ha med sig när man tittar på siffrorna kring vad som blir viralt, att det finns en anledning till att en viss typ av nyheter dominerar där. Det är en äldre målgrupp, som tidigare kan sägas ha dominerats av frisörsalongernas skvallertidningar.
– Man kan också se det på viralsajternas fokus, de har också skruvat sitt innehåll mot en tydligt äldre publik för att det har fått bättre utdelning. Det bör man ha med sig när man försöker optimera på Facebook, men man bör också förstå att där inte är hela Sverige.
Vad var mest oväntat i rapporten?
– Det förvånade mig att Youtube hade minskat i daglig användning i de yngsta målgrupperna, det är första gången vi ser det. Jag ser ingen riktigt tydlig slutsats att dra om det. Man kan spekulera i om killarna gått till gamingtjänster, eller att Instagram och stories tagit över mycket av den dagliga videokonsumtionen.
Dagens Nyheters redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson tycker att det mest intressanta i rapporten är siffrorna över vilka betaltjänster svenskarna använder:
– Och hur det ökar. Nu är det 13 procent som betalar för både film, musik och nättidning – och andelen som bara har en digital tidningsprenumeration har ökat från tre till sju procent på två år. Andelen som enbart läser dagstidning på papper är nu också klart lägre än de som läser digitalt.
25 procent av svenskarna läser enligt rapporten tidningen på nätet dagligen, jämfört med 22 procent som gör det på papper. Ytterligare 10 procent läser dagligen både digitalt och på papper.
Hos alla åldersgrupper under 65 år är det vanligare att läsa en dagstidning dagligen på nätet än att göra det på papper. Bland de yngsta, 16–25-åringarna, läser bara fyra procent en dagstidning dagligen på papper. 21 procent läser den på nätet.
Bland 66–75-åringarna läser däremot 67 procent dagstidningen på papper dagligen och bland de som är 76 år och äldre är hela 80 procent dagliga papperstidningsläsare, enligt rapporten.
Svenska Dagbladets mediekrönikör Malin Ekman tycker att det mesta i rapporten rör sig i förväntade mönster.
– Men särskilt intressant är den minskade aktiviteten på Facebook, i särskilt unga målgrupper, ett mönster som förklarar bolagets offensiv vad gäller exempel tv-satsningar och annat. Allt med syfte att få användaren att spendera mer tid på plattformen. Jag tycker också att det är intressant att andelen internetanvändare som ”tittar på sidor med sexuellt innehåll” verkar ha ökat ganska dramatiskt mellan 2016 och 2017, och undrar vad som ligger bakom den ökningen.