Gå direkt till textinnehållet

PR-sektorns inflytande över medierna ökar

Journalister får mindre tid på sig per artikel, medan PR-branschens kommunikatörer får mer tid på sig för att ta kontakt med journalister. Det visar Cisions stora PR- och journalistbarometer för 2012.

58 procent av journalisterna i undersökningen uppger att de lägger ned mindre tid per artikel nu jämfört med för fem år sedan. Endast sju procent uppger att de kan lägga ner mer tid.

Samtidigt uppger 40 procent av kommunikatörerna i undersökningen att de i dag kan lägga mer tid på journalistrelationer jämfört med för fem år sedan.

En följd av detta är att kontakterna mellan kommunikatörerna och journalisterna har ökat. 49 procent av journalisterna anger att kontakter med PR-konsulter och informatörer har blivit vanligare i dag än för fem år sedan.

Annons Annons

Undersökningen visar också att 73 procent av kommunikatörer är positiva till kontakten med journalister, medan bara 19 procent av journalisterna är positiva till kontakten med kommunikatörerna. 62 procent av journalisterna är neutrala till kontakten.

– En slutsats skulle kunna vara att PR-konsulter och kommunikatörer har fått större inflytande över mediernas innehåll, säger Alexander Mason, marknadsdirektör på Cision.

Undersökningen visar att användandet av sociala medier bland journalister i yrkesrollen är väldigt utbrett. Favoriten är Wikipedia, som 95 procent använder. På andra plats kommer Facebook som används av 85 procent av journalisterna i deras yrkesroll.

Fler avsnitt
Fler videos