Gå direkt till textinnehållet

Morgonpressens annonsintäkter fortsatte öka

Ny statistik från Tidningsutgivarna visar att morgonpressens samlade annonsintäkter under årets andra kvartal ökade för femte kvartalet i rad, jämfört med året innan.

Annonsintäkterna ökade med sju procent under andra kvartalet 2022. Tillväxten var större i digitala kanaler (10 procent) än i tryckta (6 procent).

Den procentuellt största ökningen stod landsortstidningarnas digitala kanaler för, 14 procent.

Totalt drog morgonpressen in strax över en miljard kronor i annonsintäkter under kvartal två.

TUs vd Johan Taubert gläder sig åt ökningen eftersom annonsaffären är fortsatt ”mycket viktig” för pressens finansiering. Men han ser risk för att trenden bryts i och med den annalkande lågkonjunkturen:

”Det blir intressant att följa den fortsatta utvecklingen med riksdagsval och stora idrottsevenemang som tillfälliga vitamininjektioner samtidigt som en kommande lågkonjunktur riskerar ha en rakt motsatt effekt på annonsmarknaden”, säger Taubert i en kommentar.
 

Fler avsnitt
Fler videos