Mittmedia tar betalt för artiklar på webben
Mittmedia inför en betalvägg för samtliga tidningar. Först ut är Sundsvalls Tidning och Allehanda.se.
Från och med slutet av oktober kommer Sundsvalls Tidning och Allehanda.se, som består av Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland, att ta betalt för sitt webbmaterial. Därefter följer Östersunds-Posten och sedan en Mittmedia-tidning i veckan fram till februari.
– Vi ser att de digitala läsarintäkterna blir allt viktigare för oss. Det är svårt att med digitala annonsintäkter finansiera kvalitativ lokal journalistik, för att göra det behöver vi läsarintäkter. Samtidigt ser vi att branschen och konsumenterna verkar mer mogna än någonsin för det här, säger Mittmedias digitalchef Robin Govik.
I dag har Mittmedia 14 500 betalande läsare på webben. Men det behövs betydligt fler, enligt Robin Govik. Han får medhåll från Tomas Backlund, ordförande för journalistklubben på Mittmedia.
– Vi måste ha många fler digitala prenumeranter. Det är bara att hoppas att det här är bästa sättet att öka det antalet.
Mellan 40 och 60 procent av tidningarnas material kommer att läggas bakom en betalvägg. Det blir inte en sådan variant som bland andra Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet har, med ett visst antal fria artiklar per månad. I stället är det specifika artiklar som kommer att kosta. Förebilden är den norska mediekoncernen A-Media, som Mittmedia också samarbetar med.
– I grunden kan man säga att vi kommer att ta betalt för det lokala, unika innehållet, säger Robin Govik.
Ett analysteam på Mittmedia har studerat två miljoner av tidningarnas artiklar för att se vilken typ av material läsarna är mest villiga att betala för. Deras rapport ligger till grund för vilka artiklar som hamnar bakom betalväggen.
– Samtidigt är vi väldigt ödmjuka inför det här, vi vill lära oss och är beredda att anpassa oss, säger Robin Govik.
Klubben har inte haft någon insyn i analysarbetet, och kan därför inte kommentera om man anser att det är rätt betalmodell eller inte.
– Allt beror på vad de här 40-60 procenten innehåller, och hur man definierar unikt, lokalt material. Men att vi måste börja ta betalt för den journalistik vi gör, det är det inget snack om. Det är inte en dag för tidigt, säger Tomas Backlund.
Många tidningar har infört betalväggar, medan andra går åt motsatt håll. Sydsvenskan skrotade sin betalvägg i början av året. Tidningen gjorde bedömningen att det är mer lönsamt att lägga ut allt material gratis och satsa på ökad räckvidd.
Sydsvenskan hade en betalvägg som inträdde efter fem artiklar per vecka. Ganska få nådde upp över det antalet, men vetskapen om att tidningen inte var helt gratis påverkade antalet läsare negativt.
Mittmedia är beredda på att läsarna kommer att bli färre när betalväggen införs.
– Vi kalkylerar med det, vi har sänkt målet för nästa års sidvisningar med 20 procent. Men samtidigt vill vi inte tappa mer än nödvändigt, sidvisningarna är viktiga för att folk ska gå in på sajterna och kunna konverteras till betalande användare, säger Robin Govik.
Att ST och Allehanda.se är först ut med betalväggen beror på att många av deras läsare redan i dag har digitala konton.
– De är ganska vana att logga in för att läsa artiklar. Det blir smidigast övergång, säger Robin Govik.
Tomas Backlund kände till att arbetet med betalningslösningar var på gång, men blev förvånad över att betalväggen ska lanseras så snart.
– Det kom som en överraskning. Jag hoppas att man har gjort en grundlig analys. Det vore olyckligt att lansera något som inte är bra från början.