Gå direkt till textinnehållet

Så kan du använda emojis och gif:ar i inlägg för att öka engagemanget för dina artiklar

Nya former av visuell journalistik kan ge dina artiklar större genomslag. Så här kan du göra.

En artikel på International journalists network går in djupare på hur enkla visuella medel som emojis och gif:ar kan öka chanserna för att en artikel når ut bättre på sociala medier.

”Det är enkelt att vifta bort visuellt språk om man inte vet så mycket om det och från utsidan kan det se lite endimensionellt ut. Men det finns både komplexitet och kreativitet där”, säger Paul Bradshaw som leder ett masterprogram i datajournalistik vid Birmingham City University.

Emojis
När det kommer till emojis har nyhetssajter som Huffington post sedan länge använt dem på sina sociala medier och i pushar, för att signalera vilken ”känsla” en story/artikel har. Som glad eller ledsen. På det sättet kan läsaren redan innan man läst få en förståelse för vad det handlar om, det kan också hjälpa till att ”dra in dem” i artikeln, menar Paul Bradshaw.

Ett annat exempel är Viral Facts Africa, som använder emojis för att märka falsk information om covid-19 på sociala medier.

Gif:ar
Gif:ar, eller korta animerade klipp, är en annan teknik som kan öka engagemanget. Exempelvis visar en intern studie på Twitter att inlägg med en gif får 55 procents mer engagemang än de inlägg som inte använder sig av det.

Bradshaw menar att gif:ar är användbara både i sociala medier och nyhetsartiklar. Som exempel tar han upp en publicering från en brittiska tidningen Birmingham Eastside som gjorde om en serie tråkiga skärmavbilder på hur kinesisk militär rör sig vid gränsen till Taiwan till gif:ar för att öka engagemanget på ett twitterinlägg.

Fler videos
Fler avsnitt