Gå direkt till textinnehållet

…men i Storbritannien slåss man om digital-TV-tittarna

Medan Sverige trevar sig fram är Storbritannien redan bäst i världen på digital-TV.

Medan Sverige trevar sig fram är Storbritannien redan bäst i världen på digital-TV. De tre spelarna på marknaden delar ut utrustningen gratis och slåss om att vara först med finesser som interaktivitet, gratis e-post och möjlighet att shoppa via burken.

Livet håller på att bli tufft för brittiska fotbollsälskare. Nu räcker det inte att gömma fjärrkontrollen under kudden och balansera ölburken på magen.

För när TVn går in i digitalåldern ska tittaren bli interaktiv. Sedan förra lördagen kan Sky Channels abonnenter beställa repriser, plocka fram statistik på favoritspelaren och byta kameravinklar. Huvudbilden finns hela tiden kvar i vänstra hörnet.

Än har interaktiviteten inte vunnit över fotbollsälskarna helt. De som prövat rapporterar om tafflig grafik och ett krångel som förstör själva tittarglädjen. Men det förtar inte entusiasmen hos de brittiska digital-leverantörerna.

Cable & Wireless, det nyaste företaget på marknaden, har provkört digitalt i Manchester under sommaren. På en månad fick de 10 000 abonnenter som lockats av möjligheten att få fler kanaler skicka e-post och handla via TVn.

– Vi ger människor ett smakprov av Internet utan att de behöver investera i en dator, säger företagets marknadsdirektör Janet Somerville till BBC.

Senare i höst ska Cable & Wireless lansera sitt digitala utbud över det befintliga kabelnätet över hela landet. Företaget räknar med att bli störst på marknaden. För tittaren växer därmed problemet att välja leverantör. När systemet är fullt utbyggt kommer digital-TV att levereras via satellit, kabel eller vanliga marksändningar. Oavsett vad man väljer får man ungefär samma kanaler, och månadsavgifterna varierar från 100 till 300 kronor för alla bolag.

Nyligen besökte den svenska digital-TV-kommittén Storbritannien för att på plats studera hur tekniken fungerar i praktiken. De mötte en mycket konkurrensinriktad marknad med ett högt tonläge bland konkurrenterna.

Murdochägda B sky B var först på plan förra hösten, med sitt erbjudande om digital television till de befintliga satellitkunderna. Efter en trög start fick Sky rejäl fart på efterfrågan i somras genom att skänka bort den extrautrustning som tittaren behöver för att kunna se de digitala sändningarna. I dag är Sky överlägset störst på marknaden och tillsammans med konkurrenten OnDigital levererar man digital-TV till ungefär 1,5 miljoner brittiska hushåll.

Den stora frågan för tittaren är än så länge om hon över huvud taget ska skaffa digital-TV. Utbudet består till stor del av nyheter, repriser och sport, men har än så länge svårt att konkurrera med vanlig kabel- och satellit-TV.

Speciellt intressant för Sverige är förstås hur public service-företaget BBC hävdar sig – här menar många att dess medverkan är en förutsättning för att det digitala experimentet ska slå igenom. I dag erbjuder BBC en 24-timmars nyhetskanal, en repriskanal, vetenskapskanalen BBC Knowledge samt en egen kanal för direktsändningar från parlamentet.

Problemet är att dessa dyra satsningar, precis som i Sverige, riskerar att slå ut de smalare programmen. En statlig utredning föreslog därför nyligen att BBC skulle få ta ut en digital licensavgift på drygt 300 kronor om året. Något som många tror kan avskräcka tittare samtidigt som konkurrensen med de andra digitalkanalerna snedvrids.

– Det skulle försena införandet av digital-TV, varnade en av de privata konkurrenterna när han hörde nyheten, och kallade det en ”beskattning på innovation”.

En färsk undersökning som presenterades i The Guardian visar att hela 58 procent av britterna avskräcks av avgiften. Bland låginkomsttagarna är siffran ännu högre.

Helt klart är dock att BBC behöver stärka sin ekonomi för att hålla igång sitt ambitiösa digitala program. Annars är risken stor att det bara blir sportälskarna som tjänar på den digitala revolutionen.

Enligt The Guardian väntas det brittiska parlamentet föreslå en utsläckning av det analoga nätet år 2006.

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler