Gå direkt till textinnehållet

Mediekoncerner utreder public service

Nu startar flera tunga mediekoncerner en egen kommission för att granska public service roll och framtid. Det rapporterar Medievärlden.

Den nya kommissionen har en budget på 1 600 000 kronor, en kostnad som delas av initiativtagarna TU, Bonnier, Mittmedia och Bauer Media Group (tidigare SBS).

Ordförande för den nya kommissionen är Gunnar Strömblad, tidigare bland annat koncerndirektör för Schibsted Sverige. Han säger till Medievärlden att syftet är att göra en bred granskning av public service, hur det leds och utvärderas. Den nya kommissionen kommer också att titta på det som kan vara marknadsförande.

Att en stor utredning om public service som nyligen avslutades spelar mindre roll enligt Gunnar Strömblad. Han menar att den nya kommissionen krävs för att hålla debatten vid liv och att den tidigare utredningen inte nödvändigtvis gett hela sanningen.

Kommissionen ska sammanträda varje månad och består av, utöver Gunnar Strömblad, Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt vid Juridiska fakulteten på Uppsala universitet. Pelle Snickars, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet. Agneta Dreber, ordförande i Sveriges Radio 2010-2014 och tidigare ledamot i band annat PON. Mikaela Valtersson, vice VD för Kunskapsskolan och ordförande för Friskolornas riksförbund.

Kommissionen kommer att vända sig till kulturministern för att presentera sitt resultat när utredningen är färdig.

Fler avsnitt