Gå direkt till textinnehållet

Kritik mot webbsatsningar hos public servicebolagen

När Sveriges Radio startar sin stora nyhetssatsning på webben följer de samma utveckling som i resten av Europa. Där pågår redan en debatt om huruvida medier med statligt stöd ska få konkurrera fritt på nätet.

I Storbritannien stoppades  BBCs satsning på lokala sajter, för att förhindra att mindre medier på platsen skulle konkurreras ut, skriver DN Kultur i dag.

Just den utvecklingen, där public service-bolagen flyttar fram positionerna på webben, har lett till en infekterad debatt, inte minst i Storbritannien.

Tidningsutgivarnas VD, Anna Serner, är rädd för att utvecklingen blir densamma i Sverige, och tycker att det saknas en myndighet som kan förhandsgranska nya public service-grepp.

Annons Annons

– Redan nu kan vi konstatera att SVT- och SR-hemsidorna påminner om vanliga nyhetssajter med ett stort antal artiklar som inte hänger ihop med deras programutbud. Vad man är orolig för är att public service med statliga pengar ska konkurrera på och påverka marknaden, säger Anna Serner till Dagens Nyheter.

SR är i full gång med en stor webbsatsning som ska följa flödet likt en traditionell nyhetssajt. Omgörningen ska leda till större tydlighet och dynamik, och ge ett helhetsgrepp på nyhetsbilden.

– Den nya tekniken har förskjutit alla traditionella medier. Alla måste finnas på webben. Och radio har alltid varit det främsta realtidsmediet. Webben har egentligen inneburit att tidningarna närmat sig radion i sin rapportering, inte tvärtom, säger Mats Svegfors till Dagens Nyheter.

Fler avsnitt
Fler videos