– Vi har fått reaktioner på hur vi har presenterat materialet ett antal gånger, och i några fall har vi också gjort ändringar i efterhand eftersom det har varit missvisande, säger Karin Skogh. FOTO: Olle Sporrong/Expressen

Klickbeten bidrog till
Expressens FB-succé

18 januari, 2017

Under 2016 hade Expressen 17,7 miljoner interaktioner på Facebook. Men några av publiceringarna har varit klickbeten som läsare reagerat negativt på. Det ska det bli stopp för under 2017. ”När vi inte varit nog tydliga har vi misslyckats”, säger Karin Skogh, vikarierande chef för sociala medier på Expressen.

I början av januari skickade Expressen ut ett pressmeddelande om att tidningen var störst på Facebook under 2016. Med 17,7 miljoner kommentarer, reaktioner och delningar toppade Expressen organisationen Newships undersökning av engagemanget kring de svenska medieföretagens huvudkonton. Chefredaktör Thomas Mattson menade att den starka närvaron i sociala medier förklarade ökningen av direkttrafiken till tidningssajten.

– Att vi lyckas så bra i sociala medier beror framför allt på att vi har väldigt bra medarbetare, ett väldigt starkt och brett innehåll och ett tätt samarbete mellan redaktion, analys och utveckling vilket gör att vi ökar i räckvidd och trafik, både i sociala medier och i direkttrafik, säger Karin Skogh, tillförordnad chef för sociala medier på Expressen.

– Vi lägger ut mycket material med stor bredd och lyckas locka en ny publik till sajten. Vi vet också att de gillar vad de läser eftersom de återkommer till sajten. Kungligt är ett ämne som engagerar Expressens läsare och vi ser också stort intresse för våra stora reportage och satsningar. Josephine Frejes reportage från Thailand och Magda Gads rapportering från Irak – där hon bland annat sände live på Facebook – och Anna Bäséns vårdgranskingar är bara några exempel.

Men allt har inte varit bra. I några fall har uppenbara klickbeten publicerats på Expressens Facebookkonto, och läsare har känt sig lurade. Ett exempel är när den för svenska läsare okända amerikanska konstnären Ashley Olsen hittats mördad. Svenska läsare kunde luras att tro att det handlade om skådespelaren Ashley Olsen.

Ett annat är artikeln om att finska skidåkaren Aino-Kaisa Saarinen var gravid, som bildsattes på Expressens Facebookkonto med en bild på superstjärnan Therese Johaug. Ett tredje när fotbollsspelaren David Beckhams son Romeo beslutat sig för att sluta spela fotboll, vilket rubriksattes på Facebookkontot med rubriken ”David Beckhams sorg – efter dystra beskedet om sonen”. Karin Skogh berättar att alla dessa tre exempel är sådana som läsare reagerat på, och som de internt tagit upp som misslyckanden.

– Vi har fått reaktioner på hur vi har presenterat materialet ett antal gånger, och i några fall har vi också gjort ändringar i efterhand eftersom det har varit missvisande. Läsarna är inte dumma, de slår ner på klickbeten direkt. Vi måste idka viss självkritik på Facebook precis som i övriga kanaler. När vi inte varit nog tydliga har vi misslyckats, säger Karin Skogh.

Så under 2017 får vi inte se några fler klickbeten från Exp­ressens Facebookkonto?
– Nej, det är målet. Vi har ett väldigt starkt innehåll och behöver inte klickbeten. Vi utvärderar hela tiden vårt arbete i alla kanaler och ser över vad som kan bli bättre.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies