Gå direkt till textinnehållet

Hård debatt om propaganda i amerikanska TV-kanaler

Sinclair Broadcasting Company som är USAs största ägare av lokala TV-stationer tvingar journalister att sända propaganda.

Historien om Sinclairs så kallade ”must-runs”, inslag som måste sändas i bolagets cirka 200 lokala TV-kanaler, har debatterats i USA de senaste veckorna, efter att CNN avslöjade att journalister på flera av redaktionerna kände sig obekväma med ett uttalande om fejknyheter som nyhetsankare runt om i landet tvingades göra.

Deadspin har sammanställt en film där man kan se nyhetsankare läsa uttalandet i kör. I uttalandet riktas kritik mot etablerade medier som ”publicerar falska nyheter utan att kontrollera fakta”, och ”använder sina plattformar för att föra ut sina partiska åsikter och sin agenda att kontrollera exakt vad folk tänker”.

Uttalandet ligger i linje med de uttalande president Trump gjort om bland annat CNN, NBC, New York Times och Washington Post, och många har uppfattat det som riktat mot just medier som Trump pekat ut som fiender till det amerikanska folket.

Det uppmärksammade uttalandet om påstådda fejknyheter är inte det enda exemplet på Sinclaris ”måste sändas-inslag” som favoriserat Trump. I ett inslag som sändes i mars fick Sebastian Gorka, tidigare rådgivare till Donald Trump, upprepa presidentens påståenden om en ”djup stat” som underminerar den amerikanska staten. Det inslaget producerades av Kristine Farzo, som innan hon började arbeta på Sinclair var reporter och nyhetsankare på den ryska TV-kanalen RT, som beskrivs som ett propagandaorgan för Kreml. Det rapporterar bland andra Seattle PI.

Flera konservativa kommentatorer, som Trumps tidigare talesperson Boris Epshteyn ges utrymme på de lokala TV-stationerna på order av ägarbolaget. Ett stående segment om terrorism, ”Terrorism Alert Desk”, har anklagats för att vara islamofobiskt, bland andra av Pam Vogel på Media Matters.

En tidigare nyhetschef på en av Sinclairs TV-stationer beskriver i en artikel i Huffington Post inslagen som om de hade sänts i andra länder kallats ”statspropaganda”.

President Trump gav i måndags sin syn på saken i en tweet där han försvarade Sinclair.

Nu svarar också David D. Smith, styrelseordförande i Sinclair, på kritiken i en mejlintervju i New York Times, där han bland annat uppger att varje ord som yttras av TV-journalister är skriptat och godkänt.

Sinclair Broadcast Company har lagt ett bud på att köpa Tribune Media, som äger lokala TV-stationer i bland annat New York, Chicago och Los Angeles. Budet är på 3,9 miljarder dollar och om affären går igenom kommer Sinclair att nå över 70 procent av de amerikanska hushållen, enligt New York Times.

Fler avsnitt