Gå direkt till textinnehållet

GP startar en ny redaktion och satsar på betalväggar

Göteborgs-Posten ska starta en utvecklingsredaktion. Samtidigt väntar testprojekt med betalväggar inom Stampen Lokala Medier. UPPDATERAD

Online först har länge varit devisen även på GP. För att ytterligare förstärka detta bildar man en ny utvecklingsredaktion, samtidigt som onlineredaktionen slås ihop med övriga bolaget. Stampen Digitala Medier, där mediehusets digitala redaktion tidigare samlats, ska upphöra som bolag.

– Tiden är mogen för att hela vårt bolag ska tänka digitalt. Det räcker inte att ha ett separat bolag som ska skapa det digitala, det här måste genomsyra allt, säger chefredaktören Christofer Ahlqvist.

Så detta innebär betalväggar hos Stampen framöver?

Annons Annons

– Jag kan bara prata för GP nu, men det kommer att komma. Redan i juni ska Stampen Lokala Medier sätta igång en pilot på Strömstad Tidning och Bohuslänningen, sen ska vi ta det projektet vidare hos andra medier inom koncernen, säger Ahlqvist.

Vad ska den nya utvecklingsredaktionen göra?

– Vi har inte förhandlat klart än, så jag kan inte vara för detaljerad. Men det handlar om ett ansvar för att utveckla vårt innehåll och digitala format, samt titta på de arbetsverktyg vi använder.

Samtidigt ska GP växa till 100 journalister, hur många som är nya tjänster av dessa är dock svårt att få svar på.

– Det blir en del nya tjänster men det är lite klurigt att räkna på eftersom vi flyttar folk från ett bolag till ett annat. Det är svårt att säga vilka tjänster som var tillsatta och som vi nu flyttar över, men det viktiga är att vi ska rekrytera 25 journalister. Sen är alla inte nya tjänster, vissa har vi haft vakanser på sedan tidigare.

Journalistklubbens ordförande på GP, Gabriella Mohoff, välkomnar förändringarna.

– Det här är en jättesatsning – äntligen – på innehåll. Vi är så vana att spara, men det här är en riktig satsning på innehållet, det har vi efterlyst länge. Och åtminstone  så långt vi kan se är det genomtänkt och välarbetat, inget luftslott. Det finns en tydlig linje, säger Gabriella Mohoff.

Fler avsnitt
Fler videos