Gå direkt till textinnehållet

Fortsatt stark ökning för streamad betal-TV

Norden har högst hushållspenetration av streamingtjänster i Europa. I dag betalar 45 procent av de nordiska hushållen för minst en abonnemangsbaserad webb-TV-tjänst.

Det visar nya siffror som medieanalysföretaget Mediavision tagit fram.

Fem miljoner hushåll i Norden prenumererar nu på minst en så kallad SVOD-tjänst, med en årlig tillväxt på 700 000 prenumeranter eller 16 procent, enligt Mediavision. Marknaden är heller inte mättad, enligt analysen.

Netflix är den helt dominerande aktören, men även nationella tjänster, som Viaplay eller C More, visar tillväxt.

”Just nu noterar Mediavision ett ökat intresse för de lokala aktörernas tjänster, både reklamfinansierade, gratis och betalda. Vår tolkning är att de investeringar som nordiska mediebolag gjort i innehåll och teknologi nu ger resultat. Men det är också vår uppfattning att konkurrensen kommer att tillta ytterligare, eftersom flera 'nya' globala medieaktörer sannolikt gör entré i Norden”, säger Marie Nilsson som är VD för Mediavision i ett pressmeddelande.

Fler avsnitt