Gå direkt till textinnehållet

Företag sponsrar hemsida åt tidning

Tidningen Restaurangvärlden har på sin hemsida en flik med artiklar som sponsras av företag.  Ett sätt att kunna ha råd med en hemsida, enligt chefredaktören Helen Stenman.

Den senaste artikeln under fliken Proffstips på sajten restaurangvarlden.se handlar om undernäring bland äldre. En hälsoexpert intervjuas som låtit äldre pröva näringsdrycker, desserter och maträtter utvecklade av företaget Procordia, artikelns sponsor.

På hemsidan finns även artiklar sponsrade av företagen Martin Olsson och Electrolux. Artiklarna har över rubrikerna en text som förklarar vilket företag som tidningen samarbetar med.

Enligt Helen Stenman, Restaurangvärldens chefredaktör, skriver redaktionen de flesta av dessa sponsrade artiklar.

– Jag skulle aldrig tillåta detta på redaktionell plats. Det är tydligt markerat genom fliken Proffstips vem som är avsändaren, säger Helen Stenman.

Hon säger att sponsringen är ett sätt för tidningen att kunna ha en sajt.

– Vi skulle gärna önska att det fungerade på ett annat sätt.

Restaurangvärlden ägs av Forma Magazines AB som även bland annat ger ut Icakuriren.

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.