Expressen påstod att polischefer omplacerats

23 mars, 2020

MEN-beslut Expressen/Kvällsposten påstod att tidningens granskning lett till att två polischefer fått lämna sina poster och omplacerats. Men uppgifterna var felaktiga och de två cheferna fick inte heller bemöta uppgifterna.

I september 2018 hade Expressen/Kvällsposten avslöjat att EU-kommissionen underkände Sveriges gränskontroller. I en ny artikel i januari 2019 uppgavs att två höga namngivna polischefer förlorat sina poster och omplacerats efter granskningen.

De två poliserna anmälde artikeln till Medieombudsmannen (MO) och kunde visa genom dokumentation att uppgifterna var felaktiga.

MO anser att tidningen inte haft tillräckligt fog för de nedsättande uppgifterna om anmälarna och att de felaktiga uppgifterna orsakade oförsvarliga publicitetsskador.

Mediernas Etiknämnd instämmer i MOs bedömning och klandrar Expressen/Kvällsposten i vart och ett av fallen. Nämnden anmärker också på att anmälarna inte fick möjlighet att bemöta uppgifterna samt att det inte införts någon rättelse.

MEN-beslut

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies