FOTO: Tor Johnsson

Expressen hade fel om skådespelares hälsa

19 februari, 2019

MEN-beslut Expressen klandras av PON för att ha publicerat felaktiga uppgifter om en filmskådespelares hälsa.

Hösten 2018 rapporterade Expressen i sin papperstidning och på sin sajt om en filmaktuell och namngiven skådespelares hjärtproblem. Hon skulle ha fått en sk ILR-dosa inopererad, visat sig lida av ett allvarligt hjärtfel samt ha genomgått två hjärtoperationer.

Skådespelaren anmälde Expressen och meddelade att det var andra gången tidningen uppgav felaktiga uppgifter om hennes hjärtåkomma. Publiceringen skadade henne och hennes familj och oroade personer i hennes närhet.

Expressen beklagade djupt att tidningens kvalitetsrutiner brustit. En rättelse hade införts och anmälaren hade kontaktats med en ursäkt.

Allmänhetens pressombudsman tycker att det är bra att tidningen avpublicerat de felaktiga uppgifterna och bett om ursäkt, men att det inte i tillräckligt utsträckning kan lindra publicitetsskadan.

Pressens opinionsnämnd delar POs uppfattning och klandrar Expressen för att ha brutit mot god publicistisk sed.

MEN-beslut

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies