Gå direkt till textinnehållet

EU-beslut öppnar för sänkt digitalmoms

Svenska branschorganisationer reagerar med glädje på att EUs finansministrar idag kunde enas om att tillåta sänkt moms på digitala tidningar och böcker. UPPDATERAD

Så sent som i maj krävde 38 svenska publicister att regeringen måste göra allvar av sitt löfte att sänka digitalmomsen. Finansminister Magdalena Andersson svarade att regeringen vill sänka momsen så snart möjligt, men att Tjeckien blockerade frågan på EU-nivå med ett eget förslag.

Idag på förmiddagen enades dock EUs finansministrar i frågan, vilket innebär att Sverige kan sänka momsen på digitala publikationer från dagens 25 procent till samma nivå som för tryckta tidningar, idag sex procent.

Beskedet välkomnas av Tidningsutgivarnas vd Jeanette Gustafsdotter. I en kommentar menar hon att nyhetskonsumenterna är de stora vinnarna:

”Beslutet kommer också att spela en avgörande roll för landets tidningar och nyhetssajter. Det är ett beslut som ökar möjligheterna för en modern och kraftfull journalistik i hela landet.”

Också Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld (bilden) är positiv:

”En teknikneutral och låg moms för tidskrifter är avgörande för våra medlemmars framtid.  Inför höstens val hade vi kontakt med alla politiska partier gällande våra nyckelfrågor, och vi vet att det finns en bred politisk majoritet för införandet av teknikneutral moms. Nu ser vi fram emot en snabb sänkning av digitalmomsen i Sverige”, kommenterar hon.

Journalistförbundet har också drivit på för en utjämning av momssatserna, och välkomnar dagens besked:

”Det är mycket glädjande att det äntligen finns en enighet i momsfrågan inom EU. Den högre momsen för digitala produkter har varit en ologisk skillnad som ingen sett någon poäng med”, säger ordföranden Jonas Nordling i en kommentar.

Enligt förbundet är en sänkt digitalmoms viktig för mediebranschens ansträngda ekonomi under den digitala transformationen. Jonas Nordling efterlyser nu ett snabbt genomförande av reformen:

”Marginalerna är små på vissa håll i branschen och det här är ett välbehövligt tillskott som företagen behöver nu, direkt.”

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler