38 publicister kräver sänkt digitalmoms
I en debattartikel kräver 38 publicister att regeringen sänker momsen på digitala medier.
Regeringens löfte om sänkt digitalmoms har inte infriats, och det räcker inte att skylla på EU; Frankrike har sänkt momsen på digitala medier, vilket har fått positiva effekter på både tidningsläsningen och redaktionernas resurser. Det menar 38 publicister i en debattartikel i Dagens Nyheter.
I Danmark förhandlas just nu ett förslag om att kompensera medierna för momsen i väntan på en teknikneutral skatt.
”Det effektivaste sättet att långsiktigt motverka fler vita fläckar och djupnande medieskuggor är att skynda på i momsfrågan. Det är inte minst viktigt då public service försäkrats stabila villkor för lång tid framåt”, skriver debattörerna.
Bland de som undertecknat artikeln finns Christofer Ahlqvist, ansvarig utgivare för Göteborgs-Posten, Pia Rehnquist, ansvarig utgivare för Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad, Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet och Peter Wolodarski, chefredaktör och ansvarig utgivare Dagens Nyheter.