Ekeroth vann mot SvD

31 juli, 2017

Svenska Dagbladet ska betala 18 000 kronor till SD-toppen Kent Ekeroth i en tvist om stillbilder och klipp från den så kallade järnrörsfilmen. Det blir utfallet efter ett tvistemål i Lunds tingsrätt.

Under natten den 3 juni 2010 filmade någon med en mobiltelefon ett händelseförlopp som utspelade sig på en gata i Stockholm. En del av inspelningen publicerades på SDs youtubekanal i september 2010. I en del av filmen ses företrädare för Sverigedemokraterna bland annat hotfullt använda ett rör.
Expressen avslöjade den så kallade järnrörsskandalen i november 2012 och publicerade då större del av filmen. Några dagar senare publicerade även Svenska Dagbladet filmer och bilder från den.
Kent Ekeroth har sökt ersättning för upphovsrättsintrång och Lunds tingsrätt ger honom rätt. Ersättningen sätts till 18000 kronor.
Svenska Dagbladet måste nu även betala Ekeroths rättegångskostnader på 1.592 kronor. SvD hade motsatt sig Ekeroths anspråk med argumentet att yttrandefriheten i detta läge bör komma före upphovsrätten.
Däremot menar tingsrätten att han inte ska få extra ersättning för de påstådda hot han utsatts för i samband med publiceringen.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Journalisten-podden

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies