DNs mål: öka upplagan med 33 procent
Dagens Nyheter ska på några års sikt öka prenumerantstocken med en tredjedel, från 300 000 till 400 000, genom digitala prenumerationer. Det är nivåer som DN inte haft sedan 1970-talet. Redan första halvåret 2017 kommer DN att nå 100 000 digitala prenumeranter. Det uppgav DNs chefredaktör Peter Wolodarski under årets kickoff för personalen.
DNs chefredaktör Peter Wolodarski presenterade delar av verksamhetsplanen under en kickoff i förra veckan. Hans anförande filmades och Journalisten har tagit del av filmen. Peter Wolodarski berättade bland annat att han tror att DN inom ett par år kommer att ha fler digitala prenumeranter än papperstidningsprenumeranter.
”Ingen ska känna sig osäker på vad som är vägen framåt. Den absolut största utmaningen för oss är att växa antalet digitala prenumeranter. Det finns ingen uppgift som egentligen är viktigare. Det kommer att bli kvittot på om vi lyckats i den här enorma digitala transformationen. Vi är på god väg, men vi är egentligen bara i början på den här processen”, sade Peter Wolodarski under anförandet.
Prognosen är nu att DN når milstolpen 100 000 digitala prenumeranter under första halvåret 2017.
”Om någon hade sagt för två år sedan att vi skulle nå 100 000 digitala prenumeranter 2017 hade det betraktats som ett skämt. ’Det går inte, man kan inte det’, hade försigpåarna sagt. Vi är på god väg att lyckas med det”, sade Peter Wolodarski.
I dag har DN totalt cirka 300 000 prenumeranter. Nu är målet att ”inom några år” nå 400 000 prenumeranter, en ökning med 33 procent av prenumerantstocken, och om det skulle lyckas den högsta siffran för DN sedan 1970-talet.
”Det är ett högt satt mål, men jag tror att det är fullt möjligt”, sade Peter Wolodarski och tecknade två förutsättningar för att det ska lyckas, varav den ena är det fortsatta digitala förändringsarbetet, och den andra – och viktigaste – är kvalitetsjournalistiken.
”Det första är vikten av kvalitetsjournalistik. Det börjar alltid där. Jag tror att trenden av fejknyheter, konspirationsteorier och desinformation som sprids nu, och också bristande tillit – vare sådan rörelse föder också en motrörelse. Det föder ett sug efter mer förklarande journalistik, mer guider, mer personer som kan gå igenom mycket komplexa samband. När det gäller bristen på tillit och förtroende så är en större öppenhet om vårt arbete ett viktigt sätt att motverka de här tendenserna. Vi behöver berätta ännu mer hur vi jobbar med källkritik och originaljournalistik.”
Han tog i sitt anförande också upp det nya riksnätverk av frilansmedarbetare som DN startar i vår och som Journalisten berättat om. Nätverket är ett led i arbetet för att vara på plats, och inte bara sitta i Stockholm i DN-skrapan och rapportera.
”Den där DN-skrapan är ett problem för oss, för den skapar det här avståndet som göder en misstro – att vi befinner oss däruppe och läsarna är här nere. Så ska det inte vara. Vi ska vara väldigt nära våra läsare. Vi ska vara lyhörda”, sade Peter Wolodarski.