Gå direkt till textinnehållet

Digitala annonsintäkter fortsätter växa

De digitala annonsintäkterna fortsatte växa under det fjärde kvartalet förra året. Starkast ökning uppvisade landsortspressen med en tvåsiffrig ökning, rapporterar TU.

TU:s internetbarometern för helåret 2015 visar att morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 14 procent jämfört med motsvarande kvartal 2014. Samtidigt ökade omsättningen för 2015 med 10,3 procent jämfört med året innan. Totalt omsatte morgonpressen 783 Mkr.

”Annonsintäkterna från landsortstidningarnas sajter presterade dåligt under de senaste kvartalen men gjorde stark ifrån sig under det sista kvartalet och uppvisade en ökning på 23 procent, berättar TUs avgående chefsanalytiker Tobias Hedström i ett pressmeddelande. Det är på dessa siffror jag vill se den fortsatta tillväxten under den närmsta perioden”, fortsätter han.

TUs Internetbarometer görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från morgontidningssajterna. TUs Internetbarometer inbegriper även intäkter från mobil annonsering.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.