Gå direkt till textinnehållet

De vann Tidskriftspriset

Svensk Polis, Bamse och tidningen Vi fanns bland pristagarna då Tidskriftspriset delades ut på onsdagskvällen. Här är alla vinnare:

Vinnarna av Tidskriftspriset 2017, som delades ut av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter:

Årets omslag:
Golf Digest (nr 7/2016) med motiveringen: ”Som ett oemotståndligt kinderägg med tre överraskningar i en. En helt oväntad bild. En rejäl upplagehöjare. En färgstark godisbit i tidningshyllan som plötsligt får en konservativ värld att kännas som en lycklig utflykt till Gröna Lund.”

Årets digitala tidskrift Fackpress:

Annons Annons

Breakit med motiveringen: ”Med en granskande journalistik som kombinerar allt det bästa med modern nyhetsrapportering har denna raket tagit en ledarposition och fördubblat sin omsättning för andra året i rad. Mod, digital briljans och unik journalistik verkar vara ett givet framgångsrecept.”

Årets tidskrift Fackpress print:

Svensk Polis med motiveringen: ”Ett samhälle i förändring föder nya starka berättelser. Årets vinnare väjer inte för de allra tyngsta berättelserna, utan tar dem ett steg längre genom att mejsla fram människorna mitt i stormen. Med fast hand och professionell presentation bidrar tidningen till att peppa sina läsare och öka förståelsen för deras arbetssituation.”

Årets tidskrift Populärpress print:

Bamse med motiveringen: ”Lösnummerförsäljningen rekordökade, och tidningen blev känd över hela världen i hundratals artiklar och tiotusentals nätdelningar. På ett innovativt och slagkraftigt sätt folkbildade tidningen barn och vuxna i en av årets viktigaste frågor, källkritik, och visade än en gång att den som är stark måste vara snäll – snäll nog att inte sprida rykten utan hålla sig till fakta.”

Årets AD:

Agnes Dunder med motiveringen: ”Drabbade av lekfullheten och de kreativa greppen slänger vi oss på samtalsdivanen och skrattar åt skillnaden mellan adjektiv och adverb. Årets AD har ett helt eget ID och skapar infotainment på högsta nivå.”

Årets omgörning:

Resumé med motiveringen: ”För att bryta ny mark måste man våga lämna den gamla. I en tid där nytt snabbt blir gammalt visar vinnaren förståelse för förutsättningarna – och levererar med bravur. Med initierade nyheter, reportage och intervjuer tar det nya magasinet ett fast grepp om mediesamtiden. Dessutom i snygg, skarp och kul förpackning.”

Årets tidskriftsevent:

Vi:s Litteraturbåt med motiveringen: ”Affärsmöjligheten i det som målgruppen är beredd att lägga pengar på, upptäcktes tidigt. Det har blivit ett bra grund till tidskriftens fortsatta liv och utveckling. Resorna stärker relationen mellan redaktionen och läsarna under detta litterära dygn.”

Årets digitala tidskrift Populärpress:

Travronden med motiveringen: ”Här är aktören som visar att det går att få den digitala affären att lyfta när affärsmodellen för print sviktar. Med passion, nytänk och en stark relation till målgruppen skapar man relevant innehåll i alla kanaler och visar att det aldrig är för sent att ta ledarpositionen i loppet.”

Årets journalist:

Emil Persson med motiveringen: ”Årets journalist äger en hisnande formuleringsglädje och förmåga att skildra personer och skeenden med skruv snett från sidan. Hen behärskar virtuost det långa formatet och speglar samtiden i ämnesval och intervjupersoner. Därtill en poddare som med underfundig skärpa får en stor publik att både tänka och skratta.”

Årets mediesäljare:

Ida Lindström med motiveringen: ”Årets vinnare är en mästare på att hitta balansen mellan nya outforskade lösningar och beprövade koncept. Med en sprudlande energi kombinerad med en lång erfarenhet och kunskap, länkar denna person kontinuerligt samman alla inblandade parter för att tillsammans uppnå kundernas högt ställda förväntningar. Juryn anser att Årets Mediesäljare 2017 är ett riktigt fullblodsproffs.”

Årets medierådgivare:

Nike Bergström med motiveringen: ”I en tid då bruset är starkare än någonsin och företag slåss för att synas och höras – då gäller det att ha en kunnig och erfaren ledsagare som vet att sålla agnarna från vetet. Med djup och bred kunskap om mediebranschen, fungerar hon som en länk som förenar kund och medier i samarbeten som går långt utanför traditionella medieköp. Med stort engagemang och lyhördhet för alla parter skapar hon nya lösningar och genomför affärer som gynnar både kund och medier. Att jobba så långsiktigt som hon gör är ovanligt. Men uppenbarligen ett vinnande sätt… Vinnare är Nike Bergström.”

Sveriges Tidskrifters Stora pris:

Sofia Wadensjö Karén, publisher, tidningen Vi med motiveringen: ”Pristagaren och har under sin karriär satt en mycket hög redaktionell ribba för alla sina produkter. Vederbörande har också med mod, kreativitet och ett stort personligt engagemang överfört den kvalitén till uppdragspubliceringar, resor och event. Årets pristagare inspirerar genom att med hög trovärdighet kämpa både för den fria oberoende journalistiken och för att skapa nya affärer för tidskriftsbranschen. Årets pristagare visar att det utan tvekan går att kombinera höga publicistiska ambitioner med ekonomisk framgång.”

Årets utvecklare:

Utvecklingsteamet för Chef med motiveringen: ”Dagens medielandskap förändras ständigt. Vinnaren är den som bäst kan förändra och utveckla sin produkt i takt med sina användare. Årets utvecklare har med gedigna detaljer och stort mod lyckats utveckla en framgångsrik lösning ytterligare.”

Årets hederspris:  

Brita Bülow med motiveringen: ”Tjejen som stegade in på annonsavdelningen på Huvudstapress för knappt ett halvt sekel sedan beskrevs som cool, stabil, nyfiken och pålitlig. Hon gnällde aldrig och var alltid på gott humör. Beskrivningen är lika aktuell idag som för knappt 50 år sedan.
Utifrån 10 000-tals kundplaner och ännu många fler mediemöten har hon byggt upp sin kompetensbank kring tidskrifter.
I ett medielandskap under allt snabbare förändring har hon oförtröttligt frågat om detaljer, för att anpassa medieplaner efter nya upplägg, banbrytande idéer och skarpa förhandlingar.
Hon har aldrig låtit prestige ta plats runt mötesbordet.
Hon har lika lite respekt för gamla medierävars fastlåsta ståndpunkter som hon saknar behov av att sätta nya, oerfarna, mediesäljare på pottan.
Hennes förmåga att vända och vrida på alla svar, hennes kompetens och iver, kryddad med lätt retsam humor och ett avväpnande sätt, har i ordets rätta bemärkelse inspirerat och drivit generationer av säljare och samarbetspartners framåt och lockat fram en vilja att göra allt lite bättre.
Och lite bättre har det tack vare henne alltid blivit.”

Fler avsnitt
Fler videos