Gå direkt till textinnehållet

38 publicister kräver sänkt digitalmoms

I en debattartikel kräver 38 publicister att regeringen sänker momsen på digitala medier.

Regeringens löfte om sänkt digitalmoms har inte infriats, och det räcker inte att skylla på EU; Frankrike har sänkt momsen på digitala medier, vilket har fått positiva effekter på både tidningsläsningen och redaktionernas resurser. Det menar 38 publicister i en debattartikel i Dagens Nyheter.

I Danmark förhandlas just nu ett förslag om att kompensera medierna för momsen i väntan på en teknikneutral skatt.

”Det effektivaste sättet att långsiktigt motverka fler vita fläckar och djupnande medieskuggor är att skynda på i momsfrågan. Det är inte minst viktigt då public service försäkrats stabila villkor för lång tid framåt”, skriver debattörerna.

Annons Annons

Bland de som undertecknat artikeln finns Christofer Ahlqvist, ansvarig utgivare för Göteborgs-Posten, Pia Rehnquist, ansvarig utgivare för Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad, Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet och Peter Wolodarski, chefredaktör och ansvarig utgivare Dagens Nyheter.

Fler avsnitt
Fler videos