Gå direkt till textinnehållet
Bild på författaren
Helena Giertta
Chefredaktör

TS allt mer irrelevant

Upplagorna fortsätter att falla för de flesta tidningar i Sverige, enligt den senaste TS-statistiken. Under 2010 föll några med 6 procent eller mer (Dagens Nyheter minus 6, Aftonbladet minus 10,9) de flesta med ett par procent och bara några få lyckades behålla sin upplaga (Norrtelje Tidning, Ystads Allehanda, Västgöta Bladet, Hjo tidning).

Sett på tio års sikt är siffrorna riktigt dystra. En del tidningar har förlorat nästan halva upplagan (Länstidningen i Östersund minus 49,2, Folket minus 44,7, Sydöstran minus 38,3 procent). De flesta ligger på 10-20 procents tapp i upplagan. Några få har ökat (Dagbladet, Södermanlands Nyheter, Nynäshamns Posten, Norrtelje Tidning, Strömstads Tidning, Svenska Dagbladet).

Samtidigt har 00-talet inneburit fantastiska vinster för de flesta koncerner.

2010 var rörelseresultatet för Stampen 289 miljoner kronor, trots att flaggskeppet GP tappade upplaga med 3,4 procent. Aftonbladet gjorde också en imponerande vinst på 310 miljoner för 2010, trots upplageras på mer än 10 procent.

Vad säger detta?

Uppenbart köper färre papperstidningar. Det är knappast någon nyhet. Uppenbart lyckas mediekoncernerna ändå tjäna goda pengar. Nya affärsmodeller, som kringprodukter och klubbar av olika slag, nya plattformar och kanaler är förstås en del av förklaringen, men rena kapitalplaceringar har också gett god avkastning.

Men det visar också att TS-måttet blivit alltmer irrelevant. När läsarna, och för den delen tittarna och lyssnarna, hittar andra kanaler, måste man också hitta nya sätt att mäta upplaga.

Aftonbladet har redan tagit första steget. Från och med i år har de ett nytt sätt att räkna. Den nya upplagan är mer transparant, den visar hur många gratisexemplar och rabatterade exemplar som ges ut och den redovisar digital upplaga, inklusive webb, mobil och läsplatta. Dessutom räknar Aftonbladet numera räckvidd för alla kanaler. Med det nya måttet har Aftonbladet 2,5 miljoner läsare per dag (räckvidd), 251?200 i fullt betald pappersupplaga och 94 200 i fullt betald digital upplaga.

Hur dubbelläsningen ser ut och hur tillförlitliga måtten är i räckviddsiffrorna vet vi inte ännu, men det nya sättet att räkna, verkar i alla fall mer relevant än TS. Vi får hoppas att övriga tidningar antingen följer efter eller att TS hittar ett sätt som också Aftonbladet kan vara med i. Annars blir det svårt med jämförelsen.

X X X

Alla tidningar kan inte ha strategin att läsas av flest i Sverige, som Aftonbladet har. Men hur ser den nya strategin ut för mediekoncernerna? Hur har man tagit sig an den nya digitala utvecklingen, hur skapar man sina affärsmodeller, när papperstidningen tappar och inte ensam kan stå för alla intäkter?

2009 var ett mörkt år, då det mesta gick åt fel håll i mediebranschen. 2010 blev mycket ljusare. Men jag tror inte ägarna kan nöja sig med att annonserna återkom till pressen 2010. Medieägarna får framförallt inte glömma vad som är kärnan i medieaffären: god journalistik.

I alltför många år har redaktionerna skurits ner och enskilda journalister pressats att göra allt mer, med mindre resurser. Det är inte rätt väg att bygga för framtiden.

Men kanske är vinden redan på väg att vända. Att döma av alla insända bidrag till Gräv 2011 så var det fler tidningar som satsade på kvalitativ journalistik 2010 än tidigare år.

Gott så.

Ledarstick

+

Sveriges Radios avsiktsförklaring innehåller många positiva delar.

Bland annat vill företaget satsa mer på originaljournalistik och på sitt granskande uppdrag. Företaget vill också finnas nära publiken, både geografiskt och på olika plattformar.

SR vill ge "alla i Sverige en kvalificerad och närvarobaserad kunskap om händelser, skeenden och livsvillkor i olika delar av landet".

?

Jan Scherman, TV4s VD, vill begränsa SVTs möjlighet att använda sponsorer. Varför är lite oklart. TV4 har inga svårigheter att sälja annonsplats så det drabbar inte företaget ekonomiskt.

Det enda skälet verkar vara att SVT gör för bra program. Men det kan väl inte vara fel? Bra program i SVT gör att TV4, som ser sig som kommersiell public service, också måste göra bra program. Den konkurrensen gynnar oss alla.

Fler avsnitt