Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
18 april, 2013
Mycket väsen för lite ull? Ja, det kanske man kan säga om Sveriges Radios nya ingångssida på webben. Men bråket om startsidan är ett tecken på motsättningar som kan bli skadliga för medierna.
De lokala tidningarna är en väsentlig del av mediemångfalden och betyder mycket för den lokala demokratin. Men lokaltidningen blöder, den har tappat annonser i en rasande fart, konkurrensen med stora globala medier som Facebook och Google gör det tufft. De fortsätter också att tappa i pappersupplaga.
De flesta tidningar experimenterar just nu med betallösningar av det digitala materialet. Det kanske inte blir allena saliggörande, men skulle kunna bli en pusselbit i de nya affärsmodellerna.
När Sveriges Radio i det läget satsar på en större gemensam nyhetssajt växer oron över vad som kan bli nästa steg – kanske en större satsning på lokala nyhetssajter, utöver dem som lokalradion redan gör? Och vad kan det få för konsekvenser för den blödande lokalpressen? Eller blir nästa steg webb-TV?
Tidningsutgivarna ansåg i en debattartikel att staten borde gå in och förhandspröva sidan. Det är fullt förståeligt att Sveriges Radios VD Cilla Benkö reagerade starkt mot det förslaget. Men hon gjorde tyvärr motsättningen värre när hon i ett uttalande strax efteråt i nedsättande ton talade om ”tidningsdirektörer som inte vet hur man ska tjäna pengar på nätet”. Lite ödmjukhet från hennes sida hade varit bättre.
För just nu behövs en enig utgivarkrets för att hindra de inskränkningar i yttrandefriheten som planeras och diskuteras. Utgivarna behöver stå enade mot fotoförbudslagen och tankarna på integritetsinskränkningar i Yttrandefrihetsgrundlagen och Tryckfrihetsförordningen. De måste stå enade mot hot mot offentlighetsprincipen och meddelarskydd. I dessa frågor har de journalistkåren bakom sig.
Jag kommer inte ifrån känslan att stridigheterna mellan utgivarna nu också smittat av sig på arbetsgivarna i Medieföretagen. Det skulle i så fall kunna förklara arbetsgivarnas misslyckande som ledde fram till att avtalsförhandlingarna kapsejsade, eller som det kallades – pausades.
Medieföretagen vill inte längre förhandla om harmoniseringen av journalistavtalen. De vill hellre börja om från början och förhandla fem separata avtal. Det ser i mina ögon ut som att sprickan mellan de olika utgivarna har blivit så djup att de inte längre kan eller vill prata med varandra.
I stället för ett modernt övergripande avtal, väljer arbetsgivarna särintresset.
Arbetsgivarna har sin gemensamma organisation och arbetstagarna har sin. Självklart måste det gå att komma överens om ett (1) gemensamt avtal. Arbetsgivarna har i år misslyckats med det. Vad effekten blir är högst osäkert, men något avtal före sommaren lär det knappast bli.
Jag hoppas att Journalistförbundet kan hålla fast vid sin strategi om harmonisering. Ett gemensamt journalistavtal blir mer överblickbart och stärker det fackliga arbetet. Vi är alla journalister och bör kunna verka under så lika förhållanden som möjligt oavsett medieslag och ägandeform.
ÖKADE INTÄKTER
Upplageintäkterna för dagspressen i USA ökar för första gången på tio år, rapporterar bland annat nyhetsbrevet Vassa Eggen. Åtminstone till viss del beror de ökade intäkterna på de digitala produkterna. Samtidigt fortsätter annonsintäkterna att sjunka. Dagspressen i USA fortsätter sin transformation och man kan i alla fall glädjas något åt att det första tecknet nu har kommit på att den kan lyckas.
KOLLA IN VÅR APP
Du har väl inte missat Journalistens app? Alla prenumeranter har gratis tillgång till den. (Om du inte har fått igång appen ännu, eller tappat bort ditt lösenord, så kontakta vår leverantör på support@paperton.com.) De senaste fem numren finns nu tillgängliga och vi har putsat klart på tekniken. Kolla och berätta vad du tycker. God läsning!
Alla gör fel ibland. Men en del fel är roligare än andra. Nu kan du rösta på vilken som var 2020 års roligaste groda. Sista dag för att rösta är den 18 mars.
journalist, språkutbildare och författare, Stockholm, har avlidit vid 80 års ålder.
blir vice vd för Vetenskapsmedia.
blir ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Modern Psykologi.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies
Kommentarer
Det finns 0 kommentarer på sidan.
Kommentera