Gå direkt till textinnehållet
Bild på författaren
Helena Giertta
Chefredaktör

Berner i kluven roll

I dagarna blir Joachim Berner vd på Dagens Nyheter och denna syssla skall han para med uppdragen som chefredaktör och ansvarig utgivare.Det förvånar att förändringen i ledningen av landets största morgontidning kan genomföras utan större debatt. Tydligast i sin kritik har Ingrid Elam på DNs kulturredaktion varit. Hon talar om ett paradigmskifte; pressens traditionella tudelning mellan pengarna och ordet håller på att överges, anser hon.Dock väger inte hennes åsikter så tungt som de hade kunnat göra. I en annan tid hade chefen för DNs kulturredaktion en betydligt starkare position. Då var kulturchefen en av tre chefredaktörer på tidningen. Så är det inte längre.

I dagarna blir Joachim Berner vd på Dagens Nyheter och denna syssla skall han para med uppdragen som chefredaktör och ansvarig utgivare.

Det förvånar att förändringen i ledningen av landets största morgontidning kan genomföras utan större debatt. Tydligast i sin kritik har Ingrid Elam på DNs kulturredaktion varit. Hon talar om ett paradigmskifte; pressens traditionella tudelning mellan pengarna och ordet håller på att överges, anser hon.

Dock väger inte hennes åsikter så tungt som de hade kunnat göra.

Annons Annons

I en annan tid hade chefen för DNs kulturredaktion en betydligt starkare position. Då var kulturchefen en av tre chefredaktörer på tidningen. Så är det inte längre.

I samband med att Arne Ruth slutade miste kulturen sin chefredaktörspost. Redan då fanns det kritiker av utvecklingen på DN. Makten läggs i allt färre händer, sades det bland annat. Nu sker alltså ytterligare en koncentration av maktförhållandena på DN i och med att Berner också tar på sig vd-skapet.

På mindre tidningar kan det av resursskäl vara nödvändigt att samla flera ledningsuppdrag till en och samma person. På en tidning av Dagens Nyheters storlek är saken en annan. Där finns utrymmet att fördela de tyngsta uppdragen.

Den vägen väljer inte Dagens Nyheter.

”Det är tvunget att konstatera att Joachim Berner har tagit på sig ett besvärligt uppdrag.”

DNs tradition med delning av den publicistiska makten, skild från den ekonomiska, har ibland lett till interna stridigheter, då personligheterna haft starka men olika viljor. Samtidigt har detta varit ett spänningsfält som emellanåt burit frukt publicistiskt.

Det har känts spännande när DN inte framträtt som en enda samlad tidningsjätte, utan som något organiskt som tål också interna påfrestningar.

Utifrån sett tycks Joachim Berner ha DN-journalisternas förtroende. Möjligen är det lättare att acceptera att en från redaktionshåll blir vd, än om direktören blev chefredaktör.

Ändå är det tvunget att konstatera att Joachim Berner har tagit på sig ett besvärligt uppdrag när han skall väga samman de publicistiska och de ekonomiska intressena.

Konflikter finns, tillspetsat beskrivet: När direktören vill föra in mera säljtänkande i organisationen är det publicistens ansvar att hävda journalistikens uppdrag bortom det rent kommersiella.

När Berner intervjuas i den egna tidningen säger han att han är utgivare i första hand.

Mera svårtolkat och illavarslande är det när han i samma intervju apropå sin nya roll säger: Det blir lättare att ena företaget, att få alla att jobba mot samma mål. Det går att centralisera och samordna olika stabsfunktioner.

Tydligt är att ägarna vill koncentrera ledarskapet på DN.

Ett alternativ i så fall hade varit att ha bara en chefredaktör och därunder redaktionschefer för olika avdelningar. Och det ekonomiska ansvaret kunde ha stannat kvar hos en särskild vd.

För journalistiken hade det varit tryggare.

Chefredaktör

Fler avsnitt