Var kan man klaga på usel journalistik?

4 december, 2013

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Nej, Göran Lambertz blev inte förflyttad till Lagrådet på grund av ”kritikerstormen kring Quick-skandalen”.  

Många tror det, efter att Aftonbladets journalister skrivit så i en erbarmligt pinsam drevartikel 1 december, en artikel som tidningen puffade för på ettan med vinjetten ”Aftonbladet avslöjar”. Dagens Industri och Dagens Nyheter gjorde rewrites på smörjan och spridde den därmed vidare.

I själva verket var Lambertz nya arbetsuppgifter bestämda sedan lång tid tillbaka och har inget alls att göra med ”Quick-skandalen”. Aftonbladet kan säkert argumentera för att fakta som visar att Lambertz inte alls ”förflyttades” på grund av ”Quick-skandalen” redovisades i artikeln. Men det köper inte jag. Det är den här meningen som gör artikeln så genomuselt spekulativ: ”Enligt uppgift till Aftonbladet fattades beslutet om att verkställa Lambertz flytt till Lagrådet nyligen.”

Låt oss anta att reportrarna använt den här metoden för att referera en fotbollsmatch mellan Sverige och Tyskland som Sverige vinner med 3-0. De hade då minutiöst kunna beskriva varenda passning, avblåsning, inkast, utspark, tackling och alla andra händelser – inklusive målen. Och så sedan lägga till: ”Enligt uppgift till Aftonbladet vann Tyskland.”

Alla normala journalister – likväl som läsare - ser igenom sådan här smörja. Men vart ska man gå för att klaga? Mejl till Aftonbladets utgivare Jan Helin får inget svar. Reportern svarar rappt att han lyckönskar klagandet men att han tror att det blir svårt att få gehör. I den frågan har han alldeles rätt. Jag är inte en part i målet på det sättet att jag kan anmäla ärendet till Pressens Opinionsnämnd – det är ju Lambertz som stigmatiserats av Aftonbladets gangsterjournalister – inte jag.

Så en helt vanlig läsare, som betalat för sitt Aftonblad, hur kan man klaga? Hur kan man få sin tidning att förstå att man inte vill ha den här typen av ”journalistik”?

Kanske behöver vi läsare andra kvalitetskontroller än de ”självkontrollerande” kompisorganisationer medierna driver på behagligt avstånd från de juridiska strukturerna.

                          Johan Rönn, lobbyist och partner Angselius Rönn

 

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Thomas Gran tis, 2013-12-10 15:49

Visst, så här ser det ganska ofta ut i svenska tidningar. Fallet är inte det minsta unikt; det är ju betydligt sexigare att berätta för läsarna att någon fick sparken, har beslagits med lögner eller mutor etc än att skriva utifrån vad det faktiskt finns belägg på (eller att ge sig tid att gräva litet djupare...). Kampanjen mot Juholt innehöll åtskilliga sådana här bluffar, faktoider och överbud levererade i högt tonläge - och som aldrig ifrågasattes av grannarna i pressen. Journalister och amatörtyckare har blivit allt mer tränade på den här sortens glidningar och insinuationer, man beskriver t ex en eller två enskilda händelser men med en retorik som utan vidare ger sken av att det här pågår hela tiden (Maciej Zaremba,. Liza Marklund), eller skriver om att "de ljög för oss" när det snarare handlar om att någon inte tydligt har basunerat ut något de kände till, men inte heller förnekat det i sak (har lagt märke till det senare flera gånger i artiklar om Estonia).

Det är PR-branschens sätt att berätta en historia, och det är ju uppenbart att reportrar/krönikörer och PR-skribenter kommer allt närmare varandra. Idag går folk ofta från den ena yrkesrollen till den andra, att syssla med PR är oftast betydligt bättre avlönat än att jobba på dagstidning.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies