TV4-Gruppen ökade omsättningen

20 februari, 2012

Bokslut 2011 TV4-Gruppens annonsförsäljning ökade med 13 procent och omsättningen med fem procent 2011. Men det operativa resultatet minskade i förhållande till 2010.

Det operativa resultatet 2011 blev 529 miljoner kronor, nära 300 miljoner lägre än 2010. Rörelsemarginalen var 10 procent (16 procent 2010).

Enligt TV4-Gruppens VD Casten Almqvist beror det sämre resultatet på att gruppen kraftigt har ökat sina programinvesteringar under året för att bättre kunna möta den hårdnande konkurrensen på TV-marknaden.

Annonsmässigt var året positivt för gruppen, reklaminvesteringarna ökade med 13 procent - medan snittet för traditionella medier var en ökning på tre procent. Också de lokala kanalerna i TV4 Sverige ökade sin annonsförsäljning - med 20 procent - och tog andelar på den lokala annonsmarknaden.

Tittarmässigt blev 2011 gruppens hittills bästa sedan MMS-mätningarna inleddes 1994. I TV4-Gruppens huvudmålgrupp, 12-59-åringarna, ökade tittandet till 31,4 procent (29,9 procent 2010).

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Bokslut 2011

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Journalisten-podden

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies