TV4-Gruppen ökade omsättningen

20 februari, 2012

Bokslut 2011 TV4-Gruppens annonsförsäljning ökade med 13 procent och omsättningen med fem procent 2011. Men det operativa resultatet minskade i förhållande till 2010.

Det operativa resultatet 2011 blev 529 miljoner kronor, nära 300 miljoner lägre än 2010. Rörelsemarginalen var 10 procent (16 procent 2010).

Enligt TV4-Gruppens VD Casten Almqvist beror det sämre resultatet på att gruppen kraftigt har ökat sina programinvesteringar under året för att bättre kunna möta den hårdnande konkurrensen på TV-marknaden.

Annonsmässigt var året positivt för gruppen, reklaminvesteringarna ökade med 13 procent - medan snittet för traditionella medier var en ökning på tre procent. Också de lokala kanalerna i TV4 Sverige ökade sin annonsförsäljning - med 20 procent - och tog andelar på den lokala annonsmarknaden.

Tittarmässigt blev 2011 gruppens hittills bästa sedan MMS-mätningarna inleddes 1994. I TV4-Gruppens huvudmålgrupp, 12-59-åringarna, ökade tittandet till 31,4 procent (29,9 procent 2010).

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Bokslut 2011

 

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Grodor

Fler grodor

Journalisten TV

Journalisten på Youtube

Redaktionsbloggen

mer

Senaste numret

Prenumerera

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies